Finnish Comms Awards 2025 sai uusia kategorioita – strategiset palvelut ja viestinnän luovat toteutukset nostetaan aiempaa laajemmin esiin

Finnish Comms Awards -kilpailukategorioiden uudistuksen taustalla on toiminta- ja mediaympäristöjen muutoksiin vastaaminen sekä tarve tuoda viestintätoimistojen strategisia palveluja selkeämmin esiin.

Asiakkaiden liiketoimintaa tukeva maineen rakentaminen ja sidosryhmävuorovaikutus ovat vahvasti edustettuina uudistetussa pääkategoria 1:ssä. Sen kategorioissa palkitaan töitä, joissa viestintätoimisto on toiminut asiakkaan strategisena kumppanina: neuvonut, suunnitellut ja valmentanut heitä liiketoiminnan kannalta merkityksellisiin peliliikkeisiin. Töitä arvioidaan näissä kategorioissa edelleen pääsääntöisesti laadullisilla mittareilla.

 

Liiketoiminnan jatkuvuutta laajamittaisesti uhkaaviin kriiseihin varautuminen, niiden hallinta ja viestintä ovat nousseet olennaisiksi huoliksi. Näihin liittyvät viestintätoimistojen uniikit palvelut tulevat myös vahvemmiin esiin kilpailukategorioissa.

 

“Viestintätoimistojen palvelut kehittyvät jatkuvasti asiakkaiden tarpeiden mukaan. Finnish Comms Awards -kilpailun kategorioiden rakentamisessa on ollut tärkeää tunnistaa ne viestintätoimistojen palvelut, jotka edistävät asiakkaiden maineen rakentamista ja brändin vahvistamista lyhellä ja pitkällä aikavälillä. Tällaiset palvelut tekevät toimistosta strategisen kumppanin ja vaikutukset näkyvät liiketoiminnassa”, toteaa kehitystyöryhmää johtanut Tiina Hosiokoski SEKistä.

 

Viestinnän luovat keinot ja kanavat elävät ajassa ja kehittyvät. Loppuun asti yhdessä toteutettu vaikuttava viestintätyö on parhaimmillaan äärimmäisen tuloksellista ja pitkäjänteisestikin vaikuttavaa.

 

Pääkategoria 2:n kategorioissa arvioidaan ja palkitaan töitä, joissa on taitavasti tai luovalla tavalla hyödynnetty viestinnän eri kanavia sekä luotu viestinnällisesti johdettuja kampanjoita. Tällaisia ovat mm. uudet sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin, kansainvälisen ja kotimaisen mediaviestinnän sekä PR-tapahtuman kategoriat.

 

Olennaista on viestinnän työkalujen ja kanavien strateginen tai luova hyödyntäminen sekä asiakkaalle merkittävät tulokset. Näissä töissä korostuu viestinnän tuotosten laatu, innovatiivisuus ja vaikuttavuus. Töitä arvioidaan numeerisilla ja laadullisilla mittareilla.

 

Finnish Comms Awards 2025 -kilpailun pääyhteistyökumppanina aiempien vuosien tapaan toimii Vastuullinen lahjoittaminen VaLa ry. Kilpailussa palkitaan tänäkin vuonna omassa kategoriassaan Vuoden varainhankintateko, johon voivat osallistua kaikki yleishyödylliset järjestöt. Vuoden 2025 kilpailuun myös Vuoden varainhankintateko -kategorian kuvausta on päivitetty. Lue uusi kategoriakuvaus täältä!

Kilpailutöiden tuomarointia suoraviivaistetaan – kaikkia töitä ei enää pitchata

Tuomarit tutustuvat kaikkiin töihin ensin itsenäisesti ja pisteyttävät työt anonyymeina. Parhaiten pärjänneet työt nousevat tästä arviontikierroksesta finalisteiksi. Voittajat valitaan pääkategoria 1:ssä tuttuun tapaan tuomarointipäivässä, jossa finalistien joukkoon päässeet toimistojen edustajat pitchaavat työt tuomaristolle. Pääkategoria 2:n töitä ei pitchata, vaan tuomaristo valitsee kategorioiden voittajat yhdessä tuomaristokokouksessa finalistien joukosta.

Pääkategoria 1:n uudet kategoriat:

Asiantuntijanäkyvyyden rakentaminen

Palkitaan toimistojen työtä, joka auttaa asiakasta asemoitumaan oman alansa asiantuntijaksi. Työ voi sisältää neuvonantoa, valmennusta, mediasuhteiden hallintaa tai puheenvuorojen tuottamista.

Työnantajakuvan ja organisaatiokulttuurin kehittäminen

Palkitaan työnantajakuvan rakentamista ja organisaatiokulttuurin vahvistamista, kuten rekrytointiviestintää, sisäistä viestintää tai kulttuurimuutoksen tukemista.

Kriisiviestintä ja varautuminen

Palkitaan töitä, joissa toimisto on auttanut asiakasta hallitsemaan kriisejä tai varautumaan niihin ennakoivasti, esimerkiksi kriisiviestintäsuunnitelmat, harjoitukset tai konsultointi.

Strategia- tai muutosviestintä

Palkitaan töitä, jotka tukevat organisaatioiden strategian jalkauttamista tai muutostilanteiden hallintaa, kuten sisäisen viestinnän suunnittelua tai johtoryhmän valmennusta.

Strateginen viestintäkonsultointi

Palkitaan pitkäjänteistä ja monipuolista konsultointityötä, jossa toimisto toimii asiakkaan strategisena neuvonantokumppanina.

Ulkoinen viestintä

Palkitaan sidosryhmätyötä, jossa on vaikuttanut yleiseen mielipiteeseen tai saavutettu näkyvyyttä.

Vastuullisuusviestintä ja yhteiskunnalliset teemat

Palkitaan töitä, joissa on edistetty vastuullisuutta, yhteiskuntavastuuta tai demokratiaa.

Viestintävalmennus ja simulaatiot

Palkitaan valmennuksia ja harjoituksia, joilla asiakkaan edustajia on koulutettu kohtaamaan erilaisia viestintätilanteita.

Yhteiskuntasuhteet ja vaikuttajaviestintä

Palkitaan töitä, joissa on rakennettu suhteita päättäjiin, viranomaisiin tai muihin vaikuttajiin.

Pro bono

Palkitaan töitä, jotka on toteutettu ilman taloudellista korvausta.

Bonus: Consider it done!

Avoin kategoria poikkeuksellisille ja innovatiivisille viestintäratkaisuille

Pääkategoria 2:n uudet kategoriat

Lanseeraus

Uuden tuotteen, palvelun tai organisaation lanseeraus.

Mediaviestintä (kansainvälinen)

Viestintätyö, jossa on saavutettu mediajulkisuutta yhden tai useamman maan mediassa.

Mediaviestintä (Suomi)

Viestintätyö kotimaisessa mediassa.

PR-tilaisuus

PR-tilaisuus, jossa on osoitettu poikkeuksellista oivaltavuutta ja luovuutta.

Tapahtuma, tempaus tai repäisy

Työ, joka on herättänyt merkittävää näkyvyyttä oivaltavuudellaan tai luovalla toteutuksellaan.

Podcast

Asiakkaalle suunniteltu, tuotettu, toteutettu ja/tai markkinoitu podcast.

Natiivi- ja sisältömarkkinointi

Asiakkaalle suunniteltu ja toteutettu natiivi- tai sisältömarkkinoinnin kokonaisuus.

Sosiaalinen media

Sosiaalista mediaa hyödyntävä markkinointiviestintä.

Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajia hyödyntävä markkinointiviestintä.

Viestintäkampanja: B2C

Kampanja kuluttajakohderyhmälle.

Viestintäkampanja: B2B

Kampanja yrityskohderyhmälle.

Viestintäkampanja: julkishallinto

Kampanja julkishallinnon toimijalle.

Viestintäkampanja: järjestöt ja muut tuottoa tavoittelemattomat organisaatiot

Kampanja järjestölle tai muulle voittoa tavoittelemattomalle toimijalle.

Pro bono

Työt, jotka on toteutettu ilman taloudellista korvausta.

Bonus: Wow-kategoria!

Avoin kategoria poikkeuksellisille ja innovatiivisille viestintäratkaisuille.

Brändit ja yhteistyö kilpailun ytimessä

Finnish Comms Awards on kilpailu, jossa palkitaan yhteistyön parhaat. Menestyvät organisaatiot ja brändit ovat kilpailun keskiössä – ne, jotka ovat rohkeasti kehittäneet viestintäänsä ja rakentaneet vaikuttavaa ja tuloksellista yhteistyötä.

Finnish Comms Awards – yhdessä vaikuttavampaa viestintää ja menestyviä brändejä!

Lisätietoa kilpailun olennaisista päivämääristä, kategorioista ja osallistumisesta löydät Finnish Comms Awardsin verkkosivuilta. Näin Finnish Comms Awards uudistuu -webinaari järjestetään 11.6. klo 10 Zoomissa. Ilmoittaudu mukaan!

Yhteistyössä