Finnish Comms Awards voittajat 2022

TBWA\Helsinki Oy:n Tietoevrylle toteuttama työ valittiin vuoden viestintätyöksi. Vuoden viestintätoimistoksi valittiin Brunnen Communications, Vuoden viestintäkonsultiksi Janne Malinen, Vuoden pitchaajaksi Juuso Kemi, sekä Vuoden nuoreksi kyvyksi Judit Vikman.

”Viestintätoimistojen liiketoiminta ja osaaminen ovat kehittyneet viime vuosina huimasti. Tekeminen on usein ihan asiakkaan (liike)toiminnan strategisessa ytimessä. Ilolla panin tämänkin kilpailun aikana merkille, että asiakkaiden ja toimistojen välinen yhteistyö perustuu luottamukseen ja tasavertaiseen kumppanuuteen. Uskon, että meillä on Suomessa kaikki mahdollisuudet markkinoida ja viestiä osaamistamme myös kansainvälisesti.”

-Kilpailun päätuomari Kaija Pohjala

Vuoden viestintätyö: Tietoevry & TBWA\Helsinki Oy

Miten Tietoevry kasvatti naishakijoiden määrää – DEI-työ vastuullisen pohjoismaisen brändin rakennuspalikkana

Monipuolisesti lähdetty tavoittelemaan hyvää lopputulosta myös yrityksen sisäisenä oppimisprosessina. Hyvin yksilöidyt ja loogisesti esitetyt toimenpiteet ja tulokset, ja yhteiskunnallisen näkökulman esiintuominen ja linkitys yrityksen strategisiin tavoitteisiin ja arvoihin. Napakymppi – upeaa, tavoitteellista ja tuloksellista yhteistyötä, joka näkyy kaikessa.

Vuoden viestintätoimisto: Brunnen Communications

Vuoden viestintätoimistoksi valitun Brunnen Communicationsin johtotähtenä on tarjota vaikuttavaa ja tuloksellista viestintää putiikkipalveluna. Toimiston oma viestinnällinen tavoite on ollut rakentaa parempaa vuorovaikutusta ja kunnioittavaa keskustelukulttuuria sekä olla hyvisten puolella. Tämä näkyy sekä asiakkaiden että henkilöstön reiluna kohteluna. Toimisto on menestynyt pandemiasta huolimatta paitsi taloudellisesti, myös palveluiden laatua ja yrityksen imagoa arvioivilla mittareilla. Menestystä on satanut myös alan kilpailuissa mm. Finnish Comms Awardseissa 2021 sekä Sabre Awards EMEA-kilpailussa.

Vuoden viestintäkonsultti: Janne Malinen, Oy SEK Ab

Kahdeksan vuotta sitten viestintätoimistomaailmaan astunut, moninkertaisesti palkittu Janne Malinen on monipuolisuudellaan luonut tyystin poikkeuksellisen konsulttiuran. Ahjossa uransa aloittanut ja SEKissä nykyään toimivaan Maliseen liitetään perusteluissa korkea työmoraali, ennakkoluulottomuus, jatkuva oppiminen ja itsensä kehittäminen. Palkintoja ja ehdokkuuksia on tullut useissa alan kilpailuissa, ja töillään hän on konkreettisesti auttanut myös asiakkaitaan menestymään.

Yhteistyötaidot sekä asiakkuudenhallinta ovatkin Jannen ehdottomia vahvuuksia siinä missä piinkova substanssiosaaminenkin. Ennen kaikkea hän on joukkuepelaaja, joka ajattelee yksilön sijaan laajempaa kuvaa – oli kyseessä sitten asiakas, tiimi, työnantaja tai koko suomalainen viestinnän kenttä.

Vuoden pitchaaja: Juuso Kemi, Staart Oy

Tuomaristo kuuli päivän aikana monia erinomaisia pitchauksia, joista Juuso Kemi jäi innostavalla energiallaan parhaiten tuomariston mieleen. 

Vuoden nuori kyky: Judit Vikman, Netprofile

Lelukaupan tiskin takaa Netprofilen viestintäammattilaisten joukkoon sulautunutta Judit Vikmania kuvataan valintaperusteissa kylmähermoiseksi, harkitsevaksi ja kansainvälisestikin sulavaksi toimijaksi. Hän on osoittanut poikkeuksellista toimintakykyä niin kollegoiden kuin asiakkaiden silmissä vaativissakin asiakasprojekteissa ja ottanut ammattimaisen otteen tekemiseensä alusta saakka.

Kahdessa vuodessa hän on tehnyt European Exellence Awards -kisassa palkittua digimarkkinointia, menestyksellistä PR:ää kahdelle Fortune Global 500 -organisaatioille, tuottanut ja käsikirjoittanut ICCO Global Awardissa palkittua podcastia sekä innostanut lähes 6000 kansainvälistä osaajaa haluamaan Suomeen.

Voittajat kategorioittain ja tuomareiden perustelut:

Strateginen viestintäkonsultointi

Näin 9Lives sai kaksi lisäelämää strategisen yhteistyön avulla
9Lives & Viestintätoimisto Kaiku

Selkeät tavoitteet ja tahtotila. Strategisella viestinnällä ja markkinoinnilla onnistuttu saamaan erinomaisia tuloksia. Toimiston onnistumista vahvistaa asiakkaan kuvaus luottamuksestaan ulkoistettuun markkinoinnin ja viestinnän johtoon ja tiimiin.

Yritys- ja yhteisöviestintä (sisäinen)

Ammatista ylpeäksi: jätekuskien sitoutuminen ratkaistiin Urbaserilla johtamisen, viestinnän ja HR:n kovalla liitolla
Urbaser Oy & Brunnen Communications Oy

Juurevan aiheen toimiva ja selkeä toteutus pienellä tiimillä. Hienoa, että konkreettista työtä tekevät kuskit näkyvät myös päättäjäviestinnässä ja pääsevät itse vaikuttamaan viestinnän sisältöihin ja keinoihin. Monikulttuurisuuden huomioiminen on avain: osaajapula tulee vain kiristymään, joten inklusiiviset firmat ovat etumatkalla tulevina vuosina. 

Yritys- ja yhteisöviestintä (ulkoinen)

Ihmisen kokoista työelämää Keskimaalla
Osuuskauppa Keskimaa & Aava & Bang Oy

Selkeä kuvaus ja eteneminen sekä tiivis yhteistyö ja luottamus asiakkaan ja toimiston välillä kantavat hedelmää. Työnantajaprofiilin rakentaminen ei lähde kiiltokuvien liimaamisesta vaan sisäisestä työstä, ja on aidommillaan silloin, kun se heijastelee sitä myös ulospäin. Hyvää työtä.

Yhteiskuntasuhteet ja vaikuttajaviestintä (Public Affairs + lobbaus)

Ruokatarvikkeiden kuljetusrobottien markkinoille tulon mahdollistaminen – neljän vuoden kokonaisvaltainen viestintäprojekti vaikuttajaviestinnästä lanseerausviestintään
Starship Technologies & Viestintätoimisto Manifesto

Toimisto tehnyt liiketoiminnallisesti ja strategisesti merkittävää vaikutustyötä uuden toimijan markkinoillepääsyn eteen. Vaikuttavaa!

Työssä on kiteytetty varsin ansiokkaasti viiden yhteistyövuoden viestinnän etapit. Työstä näkee selvästi toimiston asiakkaalle tuoma lisäarvo ja merkityksellisyys strategisen viestinnän lisäksi myös sidosryhmä- ja vaikuttajaviestinnässä. Myös kansallisen markkinan ymmärryksen merkitys korostuu työn onnistumisessa. Asiakaskokemus on selkeä ja tuo hyvin esiin työn referenssiarvon.

Toimintaympäristön teemojen hallinta (Issues Management)

Stop ruuhkamaksuille! Hiilineutraaliuteen kurottava Suomi tarvitsee onnistumiseen tehokkaampia keinoja
KUUMA-seutu & Brunnen Communications Oy

Yksinkertaisen tehokasta vaikuttajaviestintää, jossa on otettu käyttöön myös sosiaalinen media ja sen keinoja. Toimisto on päässyt asetettuun tavoitteeseen ja asiakas on tyytyväinen, mainiota!

Muutosviestintä

Muutoksessa kulttuuri, jonka piirissä on 1,3 miljoonan suomalaisen koti
Visma Real Estate Oy & Netprofile

Tässä työssä oli hienosti ymmärretty, että sekä sisäinen että ulkoinen viestintä tukevat muutostilanteessa yleensä hyvin toisiaan. Lähtötilanteessa oli kartoitettu sekä henkilöstön että muiden sidosryhmien ajatuksia sekä kilpailukenttää.

Vastuullisuusviestintä (CSR, ESG, Sustainability)

Miten Tietoevry kasvatti naishakijoiden määrää – DEI-työ vastuullisen pohjoismaisen brändin rakennuspalikkana
Tietoevry & TBWA\Helsinki Oy

Monipuolisesti lähdetty tavoittelemaan hyvää lopputulosta myös yrityksen sisäisenä oppimisprosessina. Hyvin yksilöidyt ja loogisesti esitetyt toimenpiteet ja tulokset sekä yhteiskunnallisen näkökulman esiintuominen ja linkitys yritys strategisiin tavoitteisiin ja arvoihin. Napakymppi – upeaa, tavoitteellista ja tuloksellista yhteistyötä, joka näkyy kaikessa.

Viestintävalmennus ja simulaatiot

Liiketoiminnan varautuminen kyberkriiseihin: torju tiedolla, hillitse viestinnällä ja hallitse yhteistyöllä
Advania & Netprofile

Asiakkaan sanoin liiketoimintalähtöinen kyberkriisien hallinta on vasta siirtymässä ajatuksen tasolta aidoksi toimintamalliksi. Työ kiteyttää ansiokkaasti kriisiviestinnän ensimmäiseksi ja toiseksi tärkeimmät toimenpiteet: varautumisen ja ennakkoharjoittelun. Kaikkien arvioitavien osa-alueiden osalta kirkkaan vihreää valoa! Ja lisäbonus kiteytyksestä ’torju tiedolla, hillitse viestinnällä ja hallitse yhteistyöllä’.

Lanseeraus tai repäisy (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot)

Porisuhdeneuvoja valloitti Suomen
Porin kaupunki & Staart Oy

Tässä kampanjassa on ollut kaikki kohdillaan: kaupungin olemusta ja vahvuuksia on osattu hyödyntää erinomaisella tavalla. Ei olla sorruttu kuntamarkkinoinnin konventioihin, vaan on syntynyt jotain juuri sopivaa uniikkia ja puhuttelevaa.

Nerokas toteutus, joka saa vieläkin hymyn huulille. Kaupunkimarkkinoinnin tuloksia on jo lähes mahdoton mitata esimerkiksi konkreettisina muuttoina, joten siihen nähden loistava suoritus.

Valistus (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot

Pandemia toi pentubuumin, mutta koira ei ole pehmolelu
Suomen Kennelliitto & Brunnen Communications Oy

Ongelma kohdennettu yhteen forumiin ja tehty siellä mainonnan avulla täsmätoteutus, jota on tuettu omilla sisällöillä ja yhteiskunnallisella vaikuttamisella. Selkeästi fokusoitu kampanja, joka iskee juuri ongelman ytimeen ja lopulta ratkaisee sen. Voiko tämän enempää enää saavuttaa?

Palvelu- ja tuoteviestintä (B2B-viestintä)

VALIO AIMO – Hauska tukustua!
Valio Aimo & Valio & Oy SEK Ab

Erittäin hienosti tehty kuvaus todella hyvin jalkautetusta yhdistymisestä ja uuden tukkubrändin luomisesta. Asiakkaan ja toimiston yhteistyö on ollut läheistä ja henkilökunnan kanssa yhdessä tehden on saatu todella kirkastettua haluttu lopputulos.

Lanseeraus tai repäisy (B2B-viestintä)

Laboratoriossa kasvatettu kahvi villitsi kansainvälisen median – VTT maailman johtavien medioiden otsikoissa
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy & San Francisco Agency Oy

Toimenpiteet olivat ”klassista PR:ää” ja tuottivat loistavia tuloksia. Kikkailujen sijaan keskityttiin kirkastamaan viestiä kv-medioille, identifioimaan oikeita kontakteja ja sparraamaan asiakasta ja tekemään tutkimuksesta kiinnostavaa. Tuloksena tavoitteet moninkertaisesti ylittänyt näkyvyys paitsi kahviprojektille, niin myös asiakkaalle ja suomalaiselle tutkimukselle yleensä.

Valistus (B2B-viestintä)

Kuntarahoitus: Rohkealla sidosryhmäviestinnällä esiin myllerryksen keskellä
Kuntarahoitus Oyj & Oy SEK Ab

Upea kuvaus pitkästä ja saumattomasta sekä hedelmällisestä yhteistyöstä asiakkaan ja toimiston välillä. Keskustelupaperin lanseeraus osoitus ajan hengessä elämisestä – asiakas on avoin keskusteluun, jossa on erittäin vaikeita ja haastavia aiheita ja teemoja – ja se on totisesti tuottanut tulosta ja johtanut seuraaviin askeleihin. Luottamus toimistoon on käsinkosketeltavaa.

Palvelu- ja tuoteviestintä (B2C-viestintä)

Pikku-Finlandian kansainvälinen julkisuus nosti Helsinki design -tarinan uudelle tasolle kansallisesti
Finlandia-talo & Ahjo Communications Oy & PING Helsinki & Helsinki Partners

Upea kampanja, joka auttoi Finlandia-taloa kääntämään sekä pandemian että päärakennuksen remontin voitokseen. Kampanja on loistava esimerkki siitä, miten liiketoimintatavoitteiden toteuttaminen onnistuu, kun toimenpiteet liiketoiminnassa ja viestintäkampanjassa yhdistyvät ehyeksi kokonaisuudeksi. Tässä viestintä ei jäänyt irralliseksi ja päälle liimatuksi, vaan oli mukana koko uuden liiketoimintakonseptin suunnittelussa ja toteuttamisessa, minkä ansiosta tulokset puhuvat puolestaan. Tällaista Suomi kaipaa!

Lanseeraus tai repäisy (B2C-viestintä)

Fazer Leipomot: Eläköön Reissumiesten erilaisuus!
Fazer & Viestintä Oy Drum & Ivalo Creative

Asiakkaan vastuullista toimintaa alleviivaava ja luova kampanja, joka tarrasi kipeään ja ajankohtaiseen aiheeseen; suomalaisten miesten identiteettiin, jota uskallettiin rohkeasti ja keskustelevasti tuoda esiin monikanavaisesti. Vaikuttava arvoista ja vahvasta tuotebrändistä ponnistava kampanja. Todella kattava toimenpiteiden valikoima ja tulokset puhuvat puolestaan.

Valistus (B2C-viestintä) 

Ei muruakaan hukkaan – kuinka kääntää tyhjä leipähylly positiiviseksi asiaksi
Fazer Leipomot Oy & Oy SEK Ab

Oivaltavasti toteutettu kokonaisuus, jossa yhteiskunnallinen haaste ja lähtökohdiltaan negatiivinen asiakaskokemus yhdistettiin onnistuneesti toisiinsa. Perinteisten viestinnän keinojen lisäksi myymäläympäristö otettiin kekseliäästi mukaan keinovalikoimaan huolehtien myös monella tasolla asiakkaiden kohtaamien henkilöiden valmiudesta viestiä yhtenäisesti. Kaikkien murujen osalta erinomainen kokonaisuus! 

Pro Bono

Haloo Mieli! – Mielinauha-kampanja suomalaisten mielenterveyden puolesta
MIELI Suomen Mielenterveys ry & Viestintätoimisto Manifesto

Kunnianhimoinen kampanja, jossa onnistuttiin erinomaisesti positiivisella kärjellä. Suomen suosituimman bändin valjastaminen kampanjaan on timanttinen idea, jonka myötä taattiin positiivinen vire koko viestinnälle.

Vuoden varainhankintateko (VaLa ry)

Pidä huolta nuoresta mielestä
Toivon kärki ry & MIELI Suomen Mielenterveys ry & Mellakka Helsinki

Koskettava viesti, jossa korostuu monella tapaa hienosti perinnön jättäminen nuorelle sukupolvelle. Viesti on koskettanut myös monia ihmisiä ja tahoja lähtemään mukaan sekä yhteistyöhön että lahjoittamaan. Hienot tulokset!


Erityismainin
nat


Erityismaininta Vuoden varainhankintateko -kategoriassa:

Lakukansa keräsi viidessä päivässä 126 000 euroa ukrainalaisille perheille
Kouvolan Lakritsi & Avidly Oyj

Tässä yhdistyvät monet hämmästyttävät elementit. Nopeus ja tahto, jolla yritys lähti tekemään kampanjaa. Tehokkuus, jolla kampanja vietiin läpi ja johon saatiin mukaan myös valikoitu mutta merkittävä määrä kumppaneita. Ennen kaikkea mieleen jäävät: alkuperäinen idea eli lakritsilla apua ukrainaan ja ällistyttävän hyvä tulos.

Erityismaininta Hankeviestintä-kategoriassa

Joensuu – Helppo hengittää
Joensuun kaupunki & Oy SEK AB

Saumatonta ja selkeää etenemistä yhdessä rinta rinnan asiakkaan ja toimiston kanssa. Selkeät tulokset ja mainio asiakaskokemus – työ on todella ollut merkityksellistä.