Tänä vuonna kilpailu sai runsaan ja edustavan osanoton sekä täysin uusia osanottajia. Tämän vuoden kisan kärkenä ovat uudet kategoriat, jotka huomioivat entistä paremmin viestinnän neuvonannon, konsultoinnin ja valmennuksen. Kilpailun loppusuoralle valittiin 67 kilpailuhakemusta 16 eri toimistosta. Eniten shortlistalle päässeitä töitä oli seuraavilta toimistoilta: SEK (10), Netprofile (9), Brunnen Communications (6), Ahjo Communications (6), TBWA\Helsinki (5), Viestintätoimisto Manifesto (5) ja Viestintätoimisto Kaiku (4). Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa, Helsingissä, keskiviikkona 26.10.2022. Kilpailu järjestetään 11. kerran ja järjestäjänä toimii Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.
Riippumattomat tuomarit ovat antaneet pisteensä heille osoitetuille kilpailutöille toisistaan tietämättä. Arvostelulajissa lopputulokseen voi silti vaikuttaa satunnaisiakin tekijöitä. Niiden vaikutusta on rajoitettu riippumattomien tuomareiden riittävällä määrällä jokaista arvioitavaa työtä kohden. Lisäksi isojen vaihteluvälien tapauksissa on voitu jättää pisteytysten ääripäät pois, jotta juryn yhteinen linja erottuisi.
”Tänä vuonna viestintätoimistojen työ pääsee todellisiin oikeuksiinsa Finnish Comms Awards -kilpailussa. Pisteet ovat kautta linjan korkeita, ja kilpailutyöt kuvastavat loistavasti sitä ammattitaitoa ja yhteistyökykyä, mihin parhaimmillaan päästään hyvässä toimiston ja asiakkaan välisessä yhteistyössä. Olen todella kiitollinen asiakkaiden luottamuksesta. Odotan innolla tuomarointipäivää ja tuloksia.”
kilpailun päätuomari, Kaija Pohjala
Finalistit esittävät kilpailutyönsä tuomaristolle pitchauspäivänä 13.10.2022, jossa kaikki lähtevät ensimmäisen kierroksen jälkeen samalta viivalta.
Kilpailun kategoriat uudistuivat vuoden 2022 kilpailussa
Finnish Comms Awards -kilpailun kategoriat uudistuvat tänä vuonna vastaamaan ammattimaisen viestintäkonsultoinnin palvelutarjontaa ja -kysyntää. Lähtökohtana on edelleen jakaa tunnustusta viestintätoimiston ja asiakkaan tulokselliselle yhteistyölle.
Toimialakohtaiset kategoriat jäävät historiaan, kun ensimmäisen pääluokan muodostavat viestinnän neuvonanto, konsultointi, suunnittelu ja valmennus. Toisen pääluokan muodostavat vaikuttamiskampanjat ja monikanavatyöt. Mukana ovat edelleen pro bono -työt sekä henkilö- ja toimistopalkinnot. Yhteistyö VaLa ry:n kanssa jatkuu, ja Vuoden varainhankintateko palkitaan omassa kategoriassaan. Kategorioiden arviointikriteereihin voi tutustua kilpailun verkkosivuilla.
Uusissa kategorioissa nostetaan vahvemmin esiin viestinnän strategista roolia ja neuvonannon merkitystä asiakkaille. Ansaitussa julkisuudessa näkyminen ei ratkaise viestintätöiden paremmuutta, vaan asiakkaan kokema hyöty ja vaikuttavuus.
Laaja-alainen tuomaristo arvioi vuoden parhaimmiston
Tuomaristoon on valittu tänä vuonna 32 pitkän linjan ammattilaista, jotka edustavat eri toimialoja, korkeakouluja ja mediaa. Laajalla tuomaristolla varmistetaan kilpailutöiden mahdollisimman tasa-arvoinen kohtelu, laaja-alaiset näkemykset sekä riittävä tuomareiden määrä kaikille töille. Tuomarit jäävätään omien ja lähipiiriin kuuluvien töiden arvioinneista. Tuomariston työskentelyä ohjaavat päätuomari Kaija Pohjala sekä sääntötuomari Tiinu Wuolio.
Finnish Comms Awards -gaala järjestetään tänä vuonna upeassa Pikku-Finlandiassa, Helsingin Töölönlahden rannalla keskiviikkona 26.10.2022. Gaalan lipunmyynti on nyt avoinna Marketing Finlandin verkkokaupassa. Vuoden 2022 gaalan yhteistyökumppaneina toimivat Vastuullinen Lahjoittaminen Vala ry, Liana Technologies, STT Viestintäpalvelut Oy, Grano Oy, Cision Finland Oy, Visma, Retriever Suomi Oy ja Kouvolan Lakritsi.
Finnish Comms Awards 2022 finalistit kategorioittain aakkosjärjestyksessä:
Strateginen viestintäkonsultointi
Mainestrategialla kulttuuri, jonka piirissä on 1,3 miljoonan suomalaisen koti
Visma Real Estate & Netprofile
Näin 9Lives sai kaksi lisäelämää strategisen yhteistyön avulla
9Lives & Viestintätoimisto Kaiku
Vuoroin vaikuttuva Wilma ammentaa strategiasta
Visma Enterprise & Netprofile
Yritys- ja yhteisöviestintä (sisäinen)
Ammatista ylpeäksi: jätekuskien sitoutuminen ratkaistiin Urbaserilla johtamisen, viestinnän ja HR:n kovalla liitolla
Urbaser Oy & Brunnen Communications Oy
On ilo kohdata sinut – Esperi Caren uudet, arjessa elävät arvot kirkastettiin yhdessä
Esperi Care & Viestintätoimisto Kaiku
Valio Aimo – Kahdesta kulttuurista yhteiseen identiteettiin
Valio Aimo & Valio & Oy SEK AB
Yritys- ja yhteisöviestintä (ulkoinen)
Autenttisuus erottautumistekijänä – Nitorin rekrytointikampanja vyörytti liikenteen verkkosivuille
Nitor & Netprofile
Ihmisen kokoista työelämää Keskimaalla
Osuuskauppa Keskimaa & Aava & Bang Oy
Kuntarahoitus: Rohkealla sidosryhmäviestinnällä esiin myllerryksen keskellä
Kuntarahoitus Oyj & Oy SEK AB
Soten ytimessä uudistutaan yhdessä
Visma Public & Netprofile
Stop ruuhkamaksuille! Yleinen mielipide haltuun epäsuoralla vaikuttamisella
KUUMA-seutu & Brunnen Communications Oy
Yhteiskuntasuhteet ja vaikuttajaviestintä (Public Affairs + lobbaus)
Loppu someöyhötykselle – Miten vaikuttajan haasteeseen tarttuminen muutti mielikuvaa härskistä yhtiöstä
Pohjolan Voima Oyj & Suomen Podcastmedia
Ruokatarvikkeiden kuljetusrobottien markkinoille tulon mahdollistaminen – neljän vuoden kokonaisvaltainen viestintäprojekti vaikuttajaviestinnästä lanseerausviestintään
Starship Technologies & HOK-Elanto/Alepa & Viestintätoimisto Manifesto
Stop ruuhkamaksuille! Yleinen mielipide haltuun epäsuoralla vaikuttamisella
KUUMA-seutu & Brunnen Communications Oy
Toimintaympäristön teemojen hallinta (Issues Management)
Korona toi koirabuumin, mutta koira ei ole lelu
Suomen Kennelliitto & Brunnen Communications Oy
Stop ruuhkamaksuille! Hiilineutraaliuteen kurottava Suomi tarvitsee onnistumiseen tehokkaampia keinoja
KUUMA-seutu & Brunnen Communications Oy
Muutosviestintä
Future of work – how Tietoevry encouraged true co-creation during post-merger shift to hybrid work
Tietoevry & TBWA\Helsinki Oy
Muutoksessa kulttuuri, jonka piirissä on 1,3 miljoonan suomalaisen koti
Visma Real Estate Oy & Netprofile
VALIO AIMO – Kahdesta kulttuurista yhteiseen identiteettiin
Valio Aimo & Valio & Oy SEK AB
Vastuullisuusviestintä (CSR, ESG, Sustainability)
Kuntarahoitus: Vastuullisuus viestinnän ytimessä
Kuntarahoitus Oyj & Oy SEK AB
Miten Tietoevry kasvatti naishakijoiden määrää – DEI-työ vastuullisen pohjoismaisen brändin rakennuspalikkana
Tietoevry & TBWA\Helsinki Oy
Viestintävalmennus ja simulaatiot
Ahaa! Vaikuttavuus tehdään viestinnällä
Visma Enterprise & Netprofile
Ilman ihmistä brändi on mykkä – näin Fonecta valmensi työntekijänsä ymmärtämään viestinnän äänensävyn merkityksen palvelukokemuksessa
Fonecta & Viestintätoimisto Kaiku
Kohti ajatusjohtajuutta – näin Business Finland valmentaa asiantuntijoitaan vaikuttavaan viestintään
Business Finland & Viestintätoimisto Kaiku
Liiketoiminnan varautuminen kyberkriiseihin: torju tiedolla, hillitse viestinnällä ja hallitse yhteistyöllä
Advania & Netprofile
Tähtihautomon tarina – Miten valmennusyhteistyö loi ABB:sta kansainvälisen talenttitehtaan
ABB Suomi & Oy SEK AB
Hankeviestintä (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot)
Joensuu – Helppo hengittää
Joensuun kaupunki & Oy SEK AB
Lanseeraus tai repäisy (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot)
Lahti – Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021
Lahden kaupunki & TBWA\Helsinki Oy
Porisuhdeneuvoja valloitti Suomen
Porin kaupunki & Staart Oy
90 Day Finn – huippuosaajien houkutteluohjelmasta tuli kansainvälinen ilmiö
Helsinki Partners & Netprofile & Studio IMG
Valistus (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot)
Pandemia toi pentubuumin, mutta koira ei ole pehmolelu
Suomen Kennelliitto & Brunnen Communications Oy
Palvelu- ja tuoteviestintä (B2B-viestintä)
Neste MY x Hesburger – vuoden vaikuttavin viestintäyhteistyö
Neste & Hesburger & Drama Queen Communications
Pikku-Finlandian kansainvälinen julkisuus nosti Helsinki design -tarinan uudelle tasolle kansallisesti
Finlandia-talo & Ahjo Communications Oy & PING Helsinki & Helsinki Partners
VALIO AIMO – Hauska tukustua!
Valio Aimo & Valio & Oy SEK AB
Lanseeraus tai repäisy (B2B-viestintä)
Laboratoriossa kasvatettu kahvi villitsi kansainvälisen median – VTT maailman johtavien medioiden otsikoissa
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy & San Francisco Agency Oy
Pikku-Finlandian kansainvälinen julkisuus nosti Helsinki design -tarinan uudelle tasolle kansallisesti
Finlandia-talo & Ahjo Communications Oy & PING Helsinki & Helsinki Partners
VALIO AIMO – Ihmisläheisellä otteella hurmattiin ammattilaiset ja oma väki
Valio Aimo & Valio & Oy SEK AB
Valistus (B2B-viestintä)
Kuntarahoitus: Rohkealla sidosryhmäviestinnällä esiin myllerryksen keskellä
Kuntarahoitus Oyj & Oy SEK AB
Loppu someöyhötykselle – Miten vaikuttajan haasteeseen tarttuminen muutti mielikuvaa härskistä yhtiöstä
Pohjolan Voima Oyj & Suomen Podcastmedia
Teknologiatrendit inspiroivat yrityspäättäjiä ja edistävät brändin tunnettuutta
DNA & Netprofile
Palvelu- ja tuoteviestintä (B2C-viestintä)
ebookers: Kuinka matkailubrändi pysyy mielessä silloin, kun matkailusta ei puhuta?
Expedia Group & hasan&partners Oy
Nokia XR20 – Ready to rumble
HMD Global & Viestintä Oy Drum
Paulig ja Martat makaronilaatikkomelankoliaa selättämässä
Paulig & Viestintätoimisto Manifesto
Pikku-Finlandian kansainvälinen julkisuus nosti Helsinki design -tarinan uudelle tasolle kansallisesti
Finlandia-talo & Ahjo Communications Oy & PING Helsinki & Helsinki Partners
Savuton Suomi – Smoke Free Agenda
GSK Consumer Healthcare Finland & Sydänliitto & Ahjo Communications Oy & Dagmar
Lanseeraus tai repäisy (B2C-viestintä)
Fazer Leipomot: Eläköön Reissumiesten erilaisuus!
Fazer & Viestintä Oy Drum
Pikku-Finlandian kansainvälinen julkisuus nosti Helsinki design -tarinan uudelle tasolle kansallisesti
Finlandia-talo & Ahjo Communications Oy & PING Helsinki & Helsinki Partners
Ruokatarvikkeiden kuljetusrobottien markkinoille tulon mahdollistaminen – neljän vuoden kokonaisvaltainen viestintäprojekti vaikuttajaviestinnästä lanseerausviestintään
Starship Technologies & HOK-Elanto/Alepa & Viestintätoimisto Manifesto
Valistus (B2C-viestintä)
Ei muruakaan hukkaan – kuinka kääntää tyhjä leipähylly positiiviseksi asiaksi
Fazer Leipomot Oy & Oy SEK AB
Neste CO2 Friendly Driving
Neste & hasan&partners Oy
Ruokahävikkilaskuri
Paulig & TBWA\Helsinki Oy
Pro Bono
Haloo Mieli! – Mielinauha-kampanja suomalaisten mielenterveyden puolesta
MIELI Suomen Mielenterveys ry & Viestintätoimisto Manifesto
MLL UP – ydinviestit mediaan Ukrainasta paenneiden lapsiperheiden hyväksi
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri ry & Ahjo Communications Oy
Vuoden varainhankintateko (VaLa ry)
Haloo Mieli! – Mielinauha-kampanja suomalaisten mielenterveyden puolesta
MIELI Suomen Mielenterveys ry & Viestintätoimisto Manifesto
Katu ei ole koti -kampanja.
Sininauhasäätiö
Lakukansa keräsi viidessä päivässä 126 000 euroa ukrainalaisille perheille
Kouvolan Lakritsi & Avidly Oyj
Meremme-laulu
Baltic Sea Action Group & TBWA\Helsinki Oy
Pidä huolta nuoresta mielestä
Toivon kärki ry & MIELI Suomen Mielenterveys ry & Mellakka Helsinki
Marketing Finland
Marketing Finland on kasvava markkinoinnin ja viestinnän liike, johon voivat liittyä jäseniksi markkinointia ja viestintää tekevät yritykset sekä alan palvelutarjoajat. Jäsenemme ovat mukana ostamassa ja tuottamassa lähes kaikkea Suomessa tehtävää markkinointia ja viestintää.
Lisätiedot
Päätuomari Kaija Pohjala, Viestintätoimisto Kaiku, kaija.pohjala(a)kaiku.fi, +358 400 502 183
Sääntötuomari Tiinu Wuolio, Viestintätoimisto Medita Oy, tiinu(a)medita.fi, +358 408 301 821
Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland, riikka-maria.lemminki(a)marketingfinland.fi
Pia Tornikoski, pääsihteeri, VaLa ry, paasihteeri(a)vala.fi