Kohti konsultin nirvanaa – menestyksen kolme tukijalkaa

Korkeat asiakasodotukset. Kaoottinen mediaympäristö. Oman osaamisen rajallisuus, joka paljastuu minä hetkenä hyvänsä. Miten viestintätoimiston konsulttina voi edes ajatella onnistuvansa?

Viestintäkonsultin ammatillisen perustan voi jakaa kolmeen osaan.

1. Substanssi eli asiaosaaminen

Ilman tarinankerronnan, kirjoitustaidon, mediasuhteiden, somen lainalaisuuksien hallinnan ja vaikkapa kriisiviestinnän periaatteiden ymmärtämistä on viestintäkonsultin työssä lähes mahdotonta menestyä.

Nämä keskeiset ammatilliset taidot kehittyvät ajan myötä. Siirtyypä viestintätoimistoon mistä työstä tahansa, on ensimmäinen vuosi yleensä äärirajoilla tasapainoilua. Toimintaympäristö on nopea ja uutta asiaa tulvii tajuntaan.

Kolmen työvuoden kuluttua työn peruspilarit alkavat asettua paikalleen ja kokemus tuo tekemiseen varmuutta.

Täysiveriseksi viestintäammattilaiseksi useimmat kypsyvät noin viiden vuoden toimistokokemuksen myötä. Oman haasteensa työhön tuo se, että jokainen toimiala on erilainen. Viestintäkonsultin on ymmärrettävä kunkin lainalaisuudet.

Esimerkiksi Netprofilella olennaista on suhde teknologiaan ja sen nopeaan kehitykseen. Palvelemme suomalaisia ja kansainvälisiä teknologiayhtiöitä. Siksi meidän tulee ymmärtää, miten esimerkiksi kvanttilaskenta ja metaversumi muuttavat maailmaa.

Kypsyminen aidoksi liiketoiminnan konsultiksi, jonka erikoistumisalue on viestintä, kestää todennäköisesti vähintään vuosikymmenen. Kasvu neuvonantajaksi, joka keskustelee asiakkaan toimitusjohtajan kanssa – ja saa kutsun seuraavaankin keskusteluun, vaatii satoja konsultointitehtäviä ja keskusteluja yritysten ylimmän johdon ja hallitusten kanssa.

2. Liiketoimintaymmärrys haltuun

Liiketoimintaymmärryksen kasvattamisessa auttaa liiketoimintaan osallistuminen. Esimerkiksi myyntikokemus herkistää tarinoiden toimivuuden ja sisään tulevien tilausten kohtalonyhteydelle. Luentosalin lehtereillä myyntioppi imeytyy huonommin.

Myös yrittäjäkokemus voi auttaa. Kokemusasiantuntijuus iskostaa yrittäjän dna:han, että liiketoiminnan rullatessa kelpaa syödä ravintolassa. Kun menee huonommin, oivaltaa nopeasti vaihtaa pikanuudeliin ja alahyllyn säilykkeisiin.

Liiketoiminnan laajempaa kokonaisuutta sen sijaan voi erinomaisesti omaksua muodollisten opintojen kautta. Huomattavan suurella osalla yritysten ylintä johtoa onkin kaupallinen tutkinto – usein jonkin muun tutkinnon ohella.

Yritysjohdolle kannattaa puhua bisneksen kieltä. Käytännön kenttähavainnot kertovat, että kiireinen toimitusjohtaja ei todennäköisesti ehdi paneutua viestinnän, markkinoinnin tai HR:n semantiikkaan ja detaljeihin.

Liiketoimintaosaaminen johtaa siihen, että viestintätoimenpiteiden sijaan viestintäkonsultti pystyy ehdottamaan asiakkaalle liiketoimintaa vauhdittavia ratkaisuja. Samalla oleelliset viestintäaktiviteetit saavat hyväksynnän bisneslähtöisten perustelujen kautta.

 

Sitten on se kaikkein tärkein – tai ainakin vaikein.

3. Uskalla mennä lähelle

Havaintoni on, että kaikkein menestyneimpiä viestintäkonsultteja yhdistää yksi asia. Heillä on tahto ja kyky hakeutua asiakkaan kanssa läheiseen yhteyteen henkilökohtaisella ja inhimillisellä tasolla. Huippukonsultti arvostaa asiakastaan yksilönä ja persoonana. Hän haluaa ymmärtää, mitä asiakkaalla on mielen päällä, vaikka asia koskisi yksityiselämää.

Jos asiakkaan koira on kuollut, hyvä konsultti ei kavahda aihetta, vaan keskustelee ja osaa tarjota lohdun sanoja ihmisenä. Kyse on aidosta yksilötason arvostuksesta ja ymmärryksestä. Sen asiakas ansaitsee.

Henkilökohtaiset asiat määrittävät sitä, miten kukin meistä tekee työtään. Jos asiakkaan elämässä tapahtuu jotain, joka estää häntä menestymässä työssään, ymmärtää taitava neuvonantaja auttaa käsittelemään asiaa. Vasta sen jälkeen on mahdollista viedä puhe yhteisen, liiketoimintaan liittyvän ongelman ratkaisuun.

Henkilökohtaisuus saattaa jännittää, mutta on se ratkaiseva askel matkalla huippukonsultiksi. Voi tuntua vaikealta luoda yhteyttä eri iästä ja taustasta ponnistavan asiakkaan kanssa, mutta hyvin eritaustaiset menestyneet konsultit osoittavat sen mahdolliseksi.

Tämä inhimillisen kanssakäymisen ulottuvuus on muuten mielestämme niin tärkeä, että käynnistimme hiljattain Netprofilessa aiheeseen keskittyvän Advisor Academy -koulutusohjelman. Haluamme tarjota kaikille yhteisömme jäsenille mahdollisuuden oppia tärkeitä taitoja ja päästä ammatillisessa osaamisessa kaikkein korkeimmalle tasolle.

Miksi me tätä teemme?

Onnistumisen osatekijät ovat siis substanssiosaaminen, liiketoimintaymmärrys ja inhimillinen yhteys asiakkaaseen. Periaatteessa yksinkertaista, käytännössä vie vuosia.

Mutta annan lupauksen. Viimeistään silloin kun alkaa pärjätä kaikissa näissä kolmessa tulee ammatistamme maailman kiehtovin.

Me viestintäkonsultit teemme työtä yritysten ja organisaatioiden kanssa, jotka määrittävät yhteis- ja ihmiskunnan suunnan. On kunnia voida auttaa ja vaikuttaa – parempaa tulevaisuutta rakentaen.

Ehkä muuten syytä vielä muistuttaa, että paras viestintäkonsultointi on aina tiimityötä. Tähänkin kirjoitukseen sain vaikutteita yhdeltä suomalaisen viestintäyhteisön kysytyimmältä asiantuntijalta, yhdeltä FCA:n vuoden viestintäkonsultilta ja useammalta nousevalta viestintäkyvyltä, jotka osaavat esittää hyviä kysymyksiä.

Kirjoituksessa esitetyt ajatukset perustuvat myös muun muassa alla oleviin lähteisiin (ja moniin, moniin muihin!). Toivottavasti tästä pintaraapaisusta on hyötyä saatteeksi. Osa on jonkinlaisen maksumuurin takana. Osan moni on jo varmasti lukenutkin.

 

Ariely: Predictably Irrational

Cable: How to Build Confidence About Showing Vulnerability

Einhorn: Make Better Decisions by Challenging Your Expectations

Kahnemann: Thinking Fast and Slow

Lancaster: Connect! : How to Inspire, Influence and Energise Anyone, Anywhere, Anytime

Maister: The Trusted Advisor

Money: Using Reputation Measurement to Create Value

Nuth: Be The Best Consultant Ever

Slack et al: Operations and Process Management: Principles and Practice for Strategic Impact
Stanier: The Coaching Habit

Zak: Using Neuroscience to Create Great Customer Experiences

Zenger & Folkman: What Great Listeners Actually Do

 

Kirjoittaja: Jirimiko Oranen on Netprofilen osakas ja strategiajohtaja. Hänet on palkittu Finnish Comms Awardsissa (aiemmin MTL Awards) kolme kertaa vuoden muutos-/kriisiviestintähankkeesta, kaksi kertaa vuoden viestintätyöstä, ja vuonna 2021 hänet valittiin vuoden viestintäkonsultiksi.