Maailman talouden rakenteet nyrjähtelevät nyt nopeasti ja arvaamattomasti. Trump, Musk, Putin ja Xi hallitsevat uutisvirtaa, joka muistuttaa pauhaavaa koskea. Tässä myrskyisessä liiketoiminta- ja viestintäympäristössä viestintätoimistojen strategiset palvelut eivät ole enää pelkkiä mukavia lisäresursseja. Ne alkavat olla elinehto.
Peräti 89 % viestijöistä kertoo globaalien kriisien lisänneen oman työn määrää. Maailman talousfoorumi WEFin Global Risks Report 2024 nimesi mis- ja disinformaation lähivuosien merkittävimmäksi riskiksi, ja vuoden 2025 raportti vahvisti uhan pysyvyyden. Viestintä on muuttunut tavallisesta tehtävästä kriisinhallinnan erikoisosaamiseksi.
Yksikään organisaatio ei voi enää ajelehtia viestinnällisenä ajopuuna, jonka maineen ja äänen määrittävät muut – usein vihamielisesti vaikuttavat tahot. Maineeseen kohdistuvat hyökkäykset ovat liiketoimintariskejä, joihin varautuminen on välttämättömyys, ei vaihtoehto.
Halusimme vastata muuttuneeseen toimintaympäristöön uudistamalla Finnish Comms Awards 2025 -kilpailua. Nostamme entistä selvemmin esiin viestintätoimistojen strategisia neuvonta-, konsultointi- ja valmennuspalveluja, joiden merkitys organisaatioiden liiketoiminnan ja kriisinsietokyvyn vahvistamisessa on ratkaiseva.
Strateginen viestintäkumppanuus – sydän, joka sykkii liiketoiminnan tahdissa
ICCO World PR Report 2025:n mukaan 74 % asiakkaista odottaa viestintäkonsulteilta yhä syvempää liiketoimintaosaamista. Strateginen viestintä ei enää tarkoita vain liiketoiminnan liikuttamista tai kriisien sammutusta. Se on riskien ennakointia, organisaatiokulttuurin muokkaamista ja auttamista siinä, että asiakas löytää ja hallitsee oman äänensä vaikuttamistyössä.
Pääkategoria 1:n uudistetut kategoriat nostavat esiin työt, joissa viestintätoimisto toimii asiakkaan strategisena kumppanina ja sparraajana. Näissä töissä viestintäkumppani neuvoo, valmentaa ja suunnittelee vaikuttamisen keinot niin, että asiakas pystyy kehittymään ja menestymään.
Tällaiset työt jäävät usein kampanjalähtöisten, näyttävästi esillä olevien viestintätekojen varjoon, vaikka juuri nämä vaativat liiketoimintaymmärryksen lisäksi erityisosaamista ja ovat monelle organisaatiolle ja työyhteisölle elintärkeitä. Nämä ovat myös syy koko Finnish Comms Awardsin olemassaololle: tehdä näkyväksi se näkymätön työ, jolla rakennetaan vaikuttavaa ja kestävää viestintää ammattitaidolla ja yhdessä.
Rohkenen kutsua näitä töitä sydämenlyönneiksi. Ne ovat usein huomaamattomia ulospäin, mutta täysin keskeisiä organisaation elinvoimalle ja menestykselle.
Luovuus – verenkierto, joka kuljettaa ideat perille
Jos strategia on viestinnän sydän, luovuus on sen tehokas verenkierto. Pääkategoria 2:n uudet kategoriat tuovat esiin sen, miten strategia jalkautuu ihmisten elämään – ja miten viestintä rakentaa yhteyttä. Kanavia on enemmän kuin koskaan, ja siksi nostamme nyt erityisesti esiin digiajan vaikuttamistyön erilaisia muotoja: podcastit, sosiaalisen median hyödyntämisen ja natiivisisällöt.
Samalla kun perinteisten medioiden ja journalististen sisältöjen määrä on vähentynyt, laadukkaasti toteutetut natiivisisällöt ovat lunastaneet paikkansa. Ne ovat yhä tärkeämpi osa vaikuttavaa viestintää – kunhan ne istuvat ympäristöönsä sekä rytmiltään että sävyltään.
Haluamme korostaa myös kampanjoiden tuloksellisuutta. Voittavan työn on osoitettava, miten se on vaikuttanut – esimerkiksi muuttanut asiakkaan liiketoimintaa, vahvistanut mainetta tai synnyttänyt yhteiskunnallista muutosta. Analyysi tilanteesta, perustellut tavoitteet, valittujen toimenpiteiden selkeä esittäminen ja tulokset kertovat paitsi onnistumisesta myös viestinnän ammattilaisten kampanjaosaamisesta.
On hyvä myös muistaa: kilpailutyön kirjoittaminen on oppimiskokemus. Samalla kirjoitamme pala palalta suomalaista viestintävaikuttamisen historiaa – tarinaa, josta voimme olla ylpeitä.
Miksi osallistua juuri nyt?
Viestinnän kenttä ei ole enää vakaa. Proaktiivisuus ei ole etu – vaan edellytys. Meillä on yhteinen vastuu tehdä näkyväksi ne palvelut, joilla rakennamme asiakkaidemme, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan menestystä.
Finnish Comms Awards -kilpailun voittajat – konsultit ja asiakkaat yhdessä – eivät ole pelkkiä viestinnän mestareita. He ovat yhteiskunnan sydämenlyöntejä. Jos siis sykit hyvin, anna hyvän näkyä ja kuulua. Tämä on ennen kaikkea yhteistyön kilpailu, jossa palkitaan sekä toimisto että asiakas – riippumatta siitä, kumpi sykki viimeisen metrin.
Kilpailu on nyt auki. Viimeinen päivä jättää työ on 14.9.2025. Ilmoittautumalla Early Bird -hintaan 29.8. mennessä varmistat paikkasi ajoissa. Se kannattaa. Tai sitten kadut myöhemmin – mutta älä vaan sano, ettet tiennyt.
Sinut on lämpimästi kutsuttu mukaan!
Christina Forsgård
Finnish Comms Awards 2025 päätuomari