Vaikuttajamarkkinointia, PR-tapahtumia, sosiaalista mediaa – uudistunut Finnish Comms Awards avaa ovet muillekin kuin viestintätoimistoille

Maailma on muuttunut siitä, kun Erkko ja Kekkonen elivät. Mediakulutus on siirtynyt digitaaliseksi ja ison osan ihmisten mediapäivästä vie sosiaalinen media. Suurin osa sisällöistä kulutetaan kännykällä. Sisällöt ovat enimmäkseen kaikkea muuta kuin mediatalojen ammattijournalistien tekemiä.

Suurin muutos on kuitenkin se, että siinä missä journalistinen media ja perinteinen mediamainonta on yksisuuntaista, uusi maailma on vuorovaikutteista. Tämä kaikki vaikuttaa myös viestintään. Siihen missä kanavissa ja millä keinoilla viestintää tehdään.

Mikään brändi ei voi enää välttää vuorovaikutusta, koska jokainen ihminen voi olla julkaisija ja jokainen voi saada äänensä kuuluviin. Enää kohu ei tarkoita tuhisemista Teboilin kahvipöydässä päivän lehden äärellä, vaan sitä, että some täyttyy ihmisten kommenteista ja brändeille sataa yksityisviestejä. Jos brändi ei ole valmistautunut ja valmis vuorovaikutukseen, se on todennäköisesti pian mainekriisissä. Tai mikä pahinta: kukaan ei tiedä tai muista, että se on edes olemassa.

Myös mainonnan rooli ja kanavat ovat muuttuneet. Perinteiset mainosmuodot ovat laskusuhdanteessa, sosiaalinen media, vaikuttajamarkkinointi ja tapahtumat nousussa. Yksisuuntainen viestintä koetaan häiritseväksi ja sisältötulvassa se sivuutetaan. Sen sijaan autenttiset, toisten ihmisten tekemät sisällöt kiinnostavat.

Viestintätoimistojen tehtävä on auttaa asiakkaitaan juuri vuorovaikutuksessa. Nostaa asiakkaan agenda puheenaiheeksi tai ilmiöksi, tavoittaa oikea kohderyhmä, auttaa valitsemaan kanavia, uudistamaan keinoja, tekemään kohderyhmää kiinnostavia sisältöjä ja luomaan merkityksiä.

Vaikuttajamarkkinointi, sisältömarkkinointi ja PR-tapahtumat ovat viestintää 

Viestintätoimiston työ on usein näkymätöntä, kun kyse on strategisesta viestintäkumppanuudesta tai kriisiviestinnästä. Monikanavaiset kampanjat, josta vaikuttajat innostuvat, yleisö kohisee ja ovipumppu soi, näkyvät senkin edestä. Asiakas loistaa parrasvaloissa kuten kuuluukin, mutta toimisto jää taka-alalle.

Finnish Comms Awardsin tavoite on tehdä viestintätoimistojen työtä näkyväksi ja kasvattaa ymmärrystä siitä mitä kaikkea ne tekevät. Tänä vuonna kilpailun kategorioissa on tehty muutoksia, jotka korostavat strategisen viestinnän merkitystä ja antavat uusia mahdollisuuksia erityisesti toimistoille, jotka rakentavat asiakkailleen näkyvyyttä monikanavaisesti. Oman kategoriansa ovat saaneet esimerkiksi vaikuttajamarkkinointi, natiivi- ja sisältömarkkinointi, sosiaalinen media ja PR-tapahtuma.

Syy muutoksen on ilmiselvä: maailma on muuttunut ja viestintä sen mukana. Samalla viestinnän käsite on laajentunut kaikkeen siihen mitä brändi tekee. Sitä ei voi enää kategorisoida perinteisin tavoin. Finnish Comms Awardsissa tämä tarkoittaa myös sitä, että uusiin kategorioihin töitään voivat lähettää myös ne toimistot, jotka kutsuvat itseään jollain muulla alkumääritteellä kuin viestintä. Olkaa hyvät, kilpailu on käynnissä ja kenttä on teidän!

 

Santtu Parkkonen 

Finnish Comms Awardsin sääntötuomari ja Mellakka-yhtiöiden (Mellakka Helsinki, Mellakka Events ja Mellakka Management) hallituksen puheenjohtaja