Onnistuneella varainhankinnalla muutetaan maailmaa
Laajat julkisen rahoituksen leikkaukset järjestökentältä ovat kasvattaneet yksityisen rahoituksen eli varainhankinnan merkitystä entisestään. Suomalaisista noin puolet osallistuu järjestöjen työn tukemiseen lahjoittamalla rahaa, kun taas muissa Pohjoismaissa luku on noin 65 %. Suomalaisessa lahjoittamisen kulttuurissa on siis vielä kehitettävää – ja järjestöillä mahdollisuuksia erottua vaikuttavalla varainhankinnalla.
Onnistunut varainhankinta ei synny sattumalta. Se edellyttää osaamista, pitkäjänteisyyttä, vahvaa viestintää ja sitoutunutta henkilöstöä. Varainhankkijat yhdistävät liiketoiminnallisen ajattelun ja järjestötyön arvopohjan monenlaisiin varainhankinnan keinoihin lahjoituskampanjoista yritysyhteistyöhön. Tuloksena syntyy kampanjoita, jotka muuttavat maailmaa. Viime vuosina olemme nähneet useita rohkeita ja oivaltavia varainhankintatekoja.
Varainhankinnan onnistumisia nostetaan esiin FCA:n Vuoden varainhankintateko -kategoriassa
Vuoden varainhankintateko -kategoriassa palkitaan yleishyödyllinen tai muu organisaatio, joka on toteuttanut erinomaisia tuloksia tuottaneen varainhankinnan teon joko omin voimin tai yhdessä toimistokumppanin kanssa. Palkinto on jaettu vuodesta 2011 alkaen, ja osana Finnish Comms Awardsia jo viisi kertaa. VaLan ja Vuoden varainhankintateko -kategorian kumppaneina toimivat tänäkin vuonna Radiomedia ry ja Warner Bros. Discovery. Voittaja saa kumppaneilta yli 12 000 euron arvoisen mediatilapalkinnon.
Palkintojen ohella kilpailuun osallistuminen tuo järjestöille arvokasta näkyvyyttä ja mahdollisuuden saada asiantuntevaa palautetta FCA-tuomaristolta. Myös pienet toimijat voivat menestyä, sillä arviointi suhteutetaan aina järjestön kokoon ja resursseihin.
Aiemmin Vuoden varainhankintatekona on palkittu muun muassa rohkea ja sensitiivinen The HERitage (Kansainvälinen Solidaarisuussäätiö, 2024) sekä pienen budjetin ja suuren vaikuttavuuden Linjamme on juuri nyt varattu (Naisten Linja Suomessa ry, 2023). Nämä kampanjat osoittavat, että niin isot kuin pienetkin järjestöt voivat onnistua ja voittaa!
Tessa Robertsson
Viestintä- ja vaikuttamiskoordinaattori, VaLa ry