Finnish Comms Awards -kilpailussa on kaksi pääsarjaa, joista kummassakin useampi kategoria sekä Vuoden varainhankintateko -kategoria. Kilpailussa on myös kolme vertaisarvioinnilla arvioitavaa kategoriaa sekä kaksi kategoriaa, joiden voittajat valitaan tuomaristopäivän päätteeksi. Alla on listattu kaikki kategoriat sekä niiden kuvaukset.

Otathan huomioon, että

  • Tuomaristolla on oikeus sijoittaa kampanja toiseen sarjaan kuin se on ilmoitettu.
  • Kilpailukategorioiden mallilomakkeet löydät täältä.

Mikäli sinulle herää mitä tahansa kysymyksiä kilpailuun osallistumisesta, ota yhteyttä Henna Saleniukseen henna.salenius@marketingfinland.fi 050 471 9985. Autamme mielellämme!

 

OSALLISTU

Pääkategoria 1: Strategisuus ja viestinnän konsultointi

Pääkategorian kuvaus

Pääkategoria 1 keskittyy arvioimaan ja palkitsemaan töitä, joissa on hyödynnetty viestinnän konsultointiosaamista sen eri muodoissaan. Töissä olennaista ei ole niinkään viestinnälliset lopputoteutukset tai esimerkiksi maksimaalinen näkyvyys, vaan viestinnän strateginen osaaminen, suunnittelu- ja valmennustyö sekä niiden hyödyntäminen asiakkaan hyväksi. Työ on voinut olla suunnittelu-, konsultointi- tai valmennustyötä, jossa ei ole tuotettu mitään viestinnällisiä lopputoteutuksia (kuten tiedotteet, tekstit, esitykset, kampanjamateriaalit, videot etc.).

Töiden arviointikriteereinä toimii numeeristen mittareiden sijaan tai ohella laadulliset mittarit, eli viestinnän strategisen osaamisen hyödyn sanoittaminen ja osoittaminen asiakkaan tarpeeseen sekä asiakkaan arviot konsultoinnin onnistumisesta ja tuloksista.

Pääkategoria 1:sen työt pisteytetään ensin tuomariston toimesta anonyymeinä. Parhaat pisteet saaneet työt pääsevät shortlistalle. Shortlistalle nostetut työt pitchataan suullisesti ja livenä tuomaristolle erillisessä esittelytilaisuudessa.

Asiantuntijanäkyvyyden rakentaminen

Tässä kategoriassa palkitaan viestintätoimistojen työtä, joka on auttanut asiakasta asemoitumaan oman alansa asiantuntijaksi. Työt voivat sisältää neuvonantoa, valmennusta ja sparrausta, mediasuhteiden hallintaa, puheenvuorojen ja mielipidekirjoitusten tuottamista. Olennaista on asiakkaan asiantuntemuksen näkyväksi tekeminen ja luottamuksen rakentaminen yrityksen kannalta merkittävien kohdeyleisöjen keskuudessa. Työ on voitu toteuttaa yhdelle henkilölle (esimerkiksi toimitusjohtaja tai muu puhehenkilö) tai laajemmin organisaatiolle.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta työ on jatkunut tai sitä on toteutettu myös 2024 ja/tai 2025.

 

Työnantajakuvan ja organisaatiokulttuurin kehittäminen

Tässä kategoriassa palkitaan viestintätoimistojen työtä työnantajakuvan rakentamisessa ja organisaatiokulttuurin vahvistamisessa. Työt voivat olla esimerkiksi pitkäjänteistä työnantajakuvan rakentamista, rekrytointiviestintää, sisäistä viestintää, kulttuurimuutoksen tukemista tai kulttuurin kehittämistä. Palkittavat työt osoittavat, miten viestinnällä voidaan edistää houkuttelevuutta työnantajana, sitouttaa henkilöstöä ja edistää työhyvinvointia.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta työ on jatkunut tai sitä on toteutettu myös 2024 ja/tai 2025.

Kriisiviestintä ja varautuminen

Tähän kategoriaan kuuluvat työt, joissa viestintätoimisto on auttanut asiakasta hallitsemaan kriisejä tai varautumaan niihin ennakoivasti (esim. issues management). Mukaan voivat kuulua kriisiviestintäsuunnitelmat, varautuminen haastaviin teemoihin, kriisiharjoitukset ja – simulaatiot, viestintä akuuteissa kriisitilanteissa tai kriisitilanteiden konsultointi. Palkittavissa töissä korostuu strateginen ajattelu, liiketoiminnan ja jatkuvuuden turvaaminen ja luottamuksen säilyttäminen keskeisten sidosryhmien keskuudessa.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta työ on jatkunut tai sitä on toteutettu myös 2024 ja/tai 2025.

Strategia- tai muutosviestintä

Tässä kategoriassa palkitaan viestintätoimistojen työtä, joka tukee organisaatioiden strategian jalkauttamista tai muutostilanteiden kirittämistä tai hallintaa. Työt voivat sisältää sisäisen viestinnän suunnittelua, johtoryhmän valmennusta tai monikanavaisia kampanjoita, jotka tekevät strategiasta tai muutoksesta ymmärrettävän ja innostavan kaikille olennaisille sidosryhmille.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta työ on jatkunut tai sitä on toteutettu myös 2024 ja/tai 2025.

Strateginen viestintäkonsultointi

Tämä kategoria nostaa esiin viestintätoimiston pitkäjänteistä konsultointityötä, jossa toimisto toimii asiakkaan jatkuvana strategisen viestinnän kumppanina. Palkittavat työt osoittavat asiakkaan syvällistä liiketoiminnan ymmärrystä sekä kykyä yhdistää viestinnän ja vaikuttamisen keinot organisaation liiketoiminnan tavoitteisiin

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta työ on jatkunut tai sitä on toteutettu myös 2024 ja/tai 2025.

Ulkoinen viestintä

Tässä kategoriassa palkitaan asiakkaalle tehtyä tai suunniteltua viestintätoimiston sidosryhmätyötä, joissa on onnistuttu vaikuttamaan yleiseen mielipiteeseen tai saavuttamaan näkyvyyttä tai jalkautettua viestiä asiakkaalle tärkeiden sidosryhmien keskuudessa.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta työ on jatkunut tai sitä on toteutettu myös 2024 ja/tai 2025.

Vastuullisuusviestintä ja yhteiskunnalliset teemat

Tähän kategoriaan kuuluvat työt, joissa viestinnällä on edistetty vastuullisuutta, yhteiskuntavastuuta tai demokratiaa tukevia teemoja. Työt voivat käsitellä esimerkiksi ilmastonmuutosta, sananvapautta, ihmisoikeuksia, lehdistönvapautta, demokraattisia oikeuksia ja vastuita sekä dis- ja misinformaation torjuntaa.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta työ on jatkunut tai sitä on toteutettu myös 2024 ja/tai 2025.

Viestintävalmennus ja simulaatiot

Tämä kategoria keskittyy valmennuksiin ja harjoituksiin, joilla asiakkaan edustajia on koulutettu kohtaamaan erilaisia viestintätilanteita – olipa kyseessä mediavalmennus, kriisisimulaatio, julkisen esiintymisen harjoittelu tai muu viestintätilanne. Valmennus voi olla yksittäinen tilaisuus tai laajempi kokonaisuus.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta työ on jatkunut tai sitä on toteutettu myös 2024 ja/tai 2025.

Yhteiskuntasuhteet ja vaikuttajaviestintä

Tähän kategoriaan kuuluvat työt, joissa viestinnän avulla on rakennettu tuloksellisia suhteita päättäjiin, viranomaisiin tai muihin vaikuttajiin. Palkittavat työt osoittavat kykyä yhdistää asiakkaan tavoitteet yhteiskunnalliseen keskusteluun tai päätöksentekoon. Tuloksena voi olla liiketoiminnan näkökulmasta tarpeellinen muutos esimerkiksi lainsäädännössä tai liiketoiminnan kannalta haitallisen muutoksen pysäyttäminen.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta työ on jatkunut tai sitä on toteutettu myös 2024 ja/tai 2025.

Pro bono

Tähän kategoriaan kuuluvat työt, jotka on toteutettu ilman toimistolle maksettua taloudellista korvausta tehdystä työstä. Työt sopivat pääkategoria 1 johonkin alakategoriaan. Palkittavat projektit osoittavat viestinnän voiman vaikuttaa positiivisesti yhteiskuntaan. Ilman korvausta tehtyjä töitä ei voi entrata muihin kategorioihin.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta työ on jatkunut tai sitä on toteutettu myös 2024 ja/tai 2025.

Bonus: Consider it done!

Tämä avoin kategoria on tarkoitettu töille, jotka eivät sovi muihin kategorioihin, mutta edustavat jotain täysin uutta, poikkeuksellista tai moniulotteista tapaa tuottaa arvoa asiakkaalle viestintä-, suhdetoiminta- ja vaikuttamisosaamisella. Tuomaristo arvioi erikseen työn innovatiivisuuden ja vaikuttavuuden. Tuomaristo voi myös siirtää työn toiseen kategoriaan, jos työlle löytyy oma kategoria.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta työ on jatkunut tai sitä on toteutettu myös 2024 ja/tai 2025.

Pääkategoria 2: Luovuus, viestinnän keinot ja kampanjat

Pääkategorian kuvaus

Pääkategoria 2 keskittyy arvioimaan ja palkitsemaan töitä, joissa on strategisesti taitavasti tai luovalla tavalla hyödynnetty viestinnän eri kanavia sekä luotu viestinnällisesti johdettuja viestintäkampanjoita.

Töissä olennaista on viestinnän työkalujen ja kanavien strateginen tai luova hyödyntäminen, viestinnällisesti luova lähestyminen ja suunnittelutyö sekä tyylillä ja taidolla toteutetut viestinnälliset lopputoteutukset. Töiden arviointikriteereinä toimii numeeriset mittarit sekä viestinnällisten ratkaisujen, toteutusten sekä kampanjoiden luovuus sekä asiakkaan arviot viestinnällisen kokonaisuuden onnistumisesta ja tuloksista.

Pääkategoria 2:sen työt pisteytetään ensin tuomariston toimesta anonyymeinä. Parhaat pisteet saaneet työt pääsevät shortlistalle. Voittaja valitaan shortlistalle nostettujen töiden joukosta tuomariston kokouksessa.

Lanseeraus

Kategoriassa palkitaan uuden tuotteen, palvelun tai organisaation lanseeraus, joka on tehty oivaltavasti ja monipuolisesti viestinnän osa-alueita hyödyntäen.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta pääosa työstä tulee olla tehtynä vuoden 2024 tai 2025 aikana.

Mediaviestintä (kansainvälinen)

Kategoriassa palkitaan viestintätyö, jossa on tavoiteltu yhden tai useamman maan mediaa Suomesta käsin. Tuomaristo katsoo työn vaikeusastetta, toimiston roolia kokonaisuudessa, viestien ja sisältöjen kiinnostavuutta sekä saavutettuja tuloksia.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta pääosa työstä tulee olla tehtynä vuoden 2024 tai 2025 aikana.

Mediaviestintä (Suomi)


Kategoriassa palkitaan viestintätyö, jossa on tavoiteltu näkyvyyttä kotimaisessa mediassa. Tuomaristo katsoo työn vaikeusastetta, toimiston roolia kokonaisuudessa, viestien ja sisältöjen kiinnostavuutta sekä saavutettuja tuloksia.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta pääosa työstä tulee olla tehtynä vuoden 2024 tai 2025 aikana.

PR-tilaisuus


Kategoriassa palkitaan PR-tilaisuus, jossa sisällön, paikan tai muun vastaavan ulottuvuuden suhteen on osoitettu poikkeuksellista oivaltavuutta ja luovuutta tai asiantuntemusta. Tilaisuus on voitu suunnata medialle, vaikuttajille tai muille vastaaville ulkoisille sidosryhmille.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta pääosa työstä tulee olla tehtynä vuoden 2024 tai 2025 aikana.

Tapahtuma, tempaus tai repäisy

Kategoriassa palkitaan työ, joka on herättänyt oivaltavuudellaan tai luovalla toteutuksellaan merkittävää näkyvyyttä.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta pääosa työstä tulee olla tehtynä vuoden 2024 tai 2025 aikana.

Podcast

Kategoriassa palkitaan toimiston asiakkaalle suunnittelema, tuottama tai toteuttama podcast. Arvioinnissa huomioidaan aiheen käsittely kiinnostavasti ja monipuolisesti, podcast-ominaisuuksien oivaltava hyödyntäminen sekä saavutetut tulokset suhteessa tavoiteltuun kohderyhmään.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta pääosa työstä tulee olla tehtynä vuoden 2024 tai 2025 aikana.

Natiivi- ja sisältömarkkinointi

Kategoriassa palkitaan toimiston asiakkaalle suunnittelema ja toteuttama natiivi- tai sisältömarkkinoinnin kokonaisuus. Arvioinnissa huomioidaan aiheen käsittely kiinnostavasti ja monipuolisesti, sisältöjen laadukkuus sekä saavutetut tulokset suhteessa tavoiteltuun kohderyhmään.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta pääosa työstä tulee olla tehtynä vuoden 2024 tai 2025 aikana.

Sosiaalinen media

Tässä kategoriassa palkitaan työ, jossa toimisto on suunnitellut ja toteuttanut asiakkaalle sosiaalista mediaa hyödyntävän kokonaisuuden. Tuomaristo katsoo erityisesti kokonaisuuden luovaa ideaa, sosiaalisen median kanavien mahdollisuuksien oivaltavaa hyödyntämistä sekä saavutettuja tuloksia suhteessa tavoiteltuun kohderyhmään.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta pääosa työstä tulee olla tehtynä vuoden 2024 tai 2025 aikana.

Vaikuttajamarkkinointi

Tässä kategoriassa palkitaan työ, jossa toimisto on suunnitellut ja toteuttanut asiakkaalle vaikuttajia hyödyntävän kokonaisuuden. Tuomaristo katsoo erityisesti kokonaisuuden luovaa ideaa, vaikuttajien oivaltavaa hyödyntämistä, sisältöjen laadukkuutta sekä saavutettuja tuloksia suhteessa tavoiteltuun kohderyhmään.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta pääosa työstä tulee olla tehtynä vuoden 2024 tai 2025 aikana.

Viestintäkampanja: B2C


Viestintäkampanja: B2C -kategoriaan ilmoitetaan viestintäkampanjat, joissa yritys (sisältäen valtion tai kunnan yritykset tai liikelaitokset) on tavoitellut kuluttajakohderyhmää. Kampanjassa on voitu käyttää useita eri keinoja ja kanavia – omia, ansaittuja tai maksettuja. Kampanjaa arvioidaan erityisesti luovan idean ja toteutuksen, laadukkaiden kampanjamateriaalien sekä saavutettujen tulosten perusteella.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta pääosa työstä tulee olla tehtynä vuoden 2024 tai 2025 aikana.

Viestintäkampanja: B2B


Viestintäkampanja: B2B -kategoriaan ilmoitetaan viestintäkampanjat, joissa yritys (sisältäen valtion tai kunnan yritykset tai liikelaitokset) on tavoitellut yrityskohderyhmää tai muuta ulkoista sidosryhmää (ei kuluttajia). Kampanjassa on voitu käyttää useita eri keinoja ja kanavia – omia, ansaittuja tai maksettuja. Kampanjaa arvioidaan erityisesti luovan idean ja toteutuksen, laadukkaiden kampanjamateriaalien sekä saavutettujen tulosten perusteella.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta pääosa työstä tulee olla tehtynä vuoden 2024 tai 2025 aikana.

Viestintäkampanja: julkishallinto

Viestintäkampanja: julkishallinto -kategoriaan ilmoitetaan viestintäkampanjat, joissa julkishallinnon toimija (ei valtion tai kunnan yritykset tai liikelaitokset) on tavoitellut haluamiaan kohderyhmiä. Kampanjassa on voitu käyttää useita eri keinoja ja kanavia – omia, ansaittuja tai maksettuja. Kampanjaa arvioidaan erityisesti luovan idean ja toteutuksen, laadukkaiden kampanjamateriaalien sekä saavutettujen tulosten perusteella.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta pääosa työstä tulee olla tehtynä vuoden 2024 tai 2025 aikana.

Viestintäkampanja: järjestöt ja muut tuottoa tavoittelemattomat organisaatiot


Viestintäkampanja: järjestöt -kategoriaan ilmoitetaan viestintäkampanjat, joissa järjestö tai muu voittoa tavoittelematon toimija on tavoitellut haluamiaan kohderyhmiä. Kampanjassa on voitu käyttää useita eri keinoja ja kanavia – omia, ansaittuja tai maksettuja. Kampanjaa arvioidaan erityisesti luovan idean ja toteutuksen, laadukkaiden kampanjamateriaalien sekä saavutettujen tulosten perusteella.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta pääosa työstä tulee olla tehtynä vuoden 2024 tai 2025 aikana.

Pro bono

Tähän kategoriaan kuuluvat työt, jotka on toteutettu ilman toimistolle maksettua taloudellista korvausta tehdystä työstä. Työt sopivat pääkategoria 2 johonkin alakategoriaan. Palkittavat projektit osoittavat viestinnän luovuuden voiman. Ilman korvausta tehtyjä töitä ei voi entrata muihin kategorioihin.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta pääosa työstä tulee olla tehtynä vuoden 2024 tai 2025 aikana.

Bonus: Wow-kategoria!

Tämä avoin kategoria on tarkoitettu töille, jotka eivät sovi muihin kategorioihin mutta edustavat jotain täysin uutta, poikkeuksellista tai innovatiivista tapaa luoda viestintää. Tuomaristo arvioi erikseen työn innovatiivisuuden ja vaikuttavuuden. Tuomaristo voi myös siirtää työn toiseen kategoriaan, jos työlle löytyy oma kategoria.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta pääosa työstä tulee olla tehtynä vuoden 2024 tai 2025 aikana.

Erityiskategoriat ja -palkinnot

Vuoden viestintätyö

Vuoden viestintätyö valitaan pääkategorian 1 voittaneiden joukosta tuomarointipäivän päätteeksi. Voittava työ edustaa viestintätoimistojen palveluja parhaimmillaan. Se on työ, josta toimiala voi olla ammatillisesti ylpeä. Voittajan valitsevat viestintätoimistoja edustavat tuomarit.

Vuoden vaikuttamiskampanja

Vuoden vaikuttamiskampanja valitaan pääkategorian 2 voittaneiden joukosta tuomarointipäivän päätteeksi. Voittajan valitsevat viestintätoimistoja edustavat tuomarit.

Henkilö- ja toimistopalkinnot

Vuoden viestintäkonsultti (avoin hakemus)

Vuoden viestintäkonsultti on omalla ammattiosaamisellaan tuottanut poikkeuksellista lisäarvoa useille asiakkaille ja omalle organisaatiolleen viestintätoimistossa. Palkittavan henkilön valitsevat viestintätoimistojen edustajista koottu raati vertaisarvioinnilla.

Vuoden nuori kyky

Kategoriassa halutaan nostaa esiin lahjakkaita alle 35-vuotiaita viestintäkonsultteja ja viestinnän asiantuntijoita sekä vahvistaa heidän luottamustaan mahdollisuuksiinsa vastata yhä uusiin ammatillisiin haasteisiin sekä tehdä  merkittävää työtä jatkuvasti kehittyvällä toimialalla.

Vuoden viestintätoimisto

Vuoden viestintätoimisto on osoittanut esimerkillisyyttä henkilöstö- ja asiakaskokemuksessa, asiakastyön tuloksellisuudessa, oman liiketoiminnan kehittämisessä, vaikuttavuudessa sekä viestintäalan maineen ja toimintaedellytysten edistämisessä. Palkittavan viestintätoimiston valitsevat viestintätoimistojen edustajista koottu raati vertaisarvioinnilla. 

Vuoden pitchaaja

Vuoden pitchaaja on viestintäammattilainen, jolla on kyky ja taito esittää asiansa yleisölleen kiinnostavasti ja vaikuttavasti. Tuomaristo valitsee vuoden pitchaajan toimistoedustajien joukosta kuultujen kilpailutöiden esitysten perusteella tuomarointipäivän päätteeksi.

Timantti -palkinto

Viestintätoimistojen hallitus jakaa palkinnon poikkeuksellisen ansioituneelle seniorikonsultille harkinnan mukaan. Tätä palkintoa ei voi hakea.

Hyväntekeväisyysjärjestöt / Vuoden varainhankintateko

Vuoden varainhankintateko

Vuoden varainhankintateko -kategoriassa palkitaan yleishyödyllinen tai muu organisaatio, joka on toteuttanut erinomaisia tuloksia saavuttaneen varainhankinnan teon. Arvioinnissa painotetaan varainhankintateon rahallista tulosta sekä tuloksessa tapahtunutta kasvua organisaation kokoon ja aiempiin tuloksiin suhteutettuna. Lisäksi huomioidaan varainhankinnan toteutuksen oivaltavuus, tavoittavuus ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus.

Työn aloittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä, mutta pääosa työstä tulee olla tehtynä vuoden 2024 tai 2025 aikana. Kilpailutyön yksityiskohtia ja tunnuslukuja käsitellään luottamuksellisesti salassapidettävinä liikesalaisuuksina. Tuomaristoa sitoo vaitiolovelvollisuus.

Jaa: