Kilpailemisessa voittavat kaikki

Finnish Comms Awards täyttää tänä vuonna pyöreät 10 vuotta. On äärimmäisen tärkeää, että viestintäalalla on oma kilpailunsa, jossa juhlitaan tiimien onnistumisia ja jaetaan parhaimpia oppeja. Kilpaileminen kehittää koko alaa.

 

Sain tänä vuonna kunnian olla mukana Finnish Comms Awardsin tuomaristossa ja urakkamme on pian alkamassa. Ansiokkaat työt menestyvät usein muissakin alan mittelöissä, mutta tässä kisassa tarkastellaan erityisesti viestintää ja asiakkaan kokemusta yhteistyöstä. Toivon näkeväni kisatöissä paljon rohkeaa ravistelua ja luovuutta, uusi ajattelu vie koko alaa eteenpäin.

 

Hyvistä töistä voi oppia huikeasti, samoin kuin kilpailutöiden rakentamisesta. Finnish Comms Awards on myös paikka verkostoitua. Kisakahinoiden temmellyksessä tiivistyy yhteinen tunne, ja se on ylpeys suomalaisesta viestintäosaamisesta.

 

Nupit kaakkoon

 

Viestintäkonsultit ovat ensi sijassa ratkaisemassa asiakkaan ongelmia ja auttamassa heitä loistamaan. Työtä ei tehdä kilpailujen takia, mutta uskon, että kilpailut ohjaavat parempiin suorituksiin.

Parhaimmissa töissä on pystytty myös sanoittamaan vaikuttavuutta laajemmin, on muutettu toimintaympäristöä tai yhteiskuntaakin. Vaikuttavuus vie monesti aikaa, siksi pisteitä tässä kilpailussa ropisee pitkän tähtäimen työstä.

Omalle tiimilleni on käynyt esimerkiksi niin, että timanttisen idean kohdalla olemme haistaneet kisamenestyksen mahdollisuuden ja kääntäneet nupit kaakkoon. Asiakas on innostunut ja yhteistyö noussut uudelle tasolle. Mahdollisuudesta tehdä voittavaa työtä on tullut totta, palkintoja on pokattu.

 

Siksi toivon, että yhä useammat toimistot ja asiakkaat osallistuvat kilpailuihin. Hakemuksia rustatessa voi saada uusia ajatuksia ja tulee myös arvioineeksi omaa työtään. Missä onnistuttiin? Mitä ensi kerralla tehdään toisin?

 

Tuloksia arvioitaessa syynätään usein numeerisia mittareita, kuten osumien määrää, tavoittavuutta sekä kävijä- ja kasvulukuja. Parhaimmissa töissä on pystytty myös sanoittamaan vaikuttavuutta laajemmin, on muutettu toimintaympäristöä tai yhteiskuntaakin. Vaikuttavuus vie monesti aikaa, siksi pisteitä tässä kilpailussa ropisee pitkän tähtäimen työstä.

Pitchaus on kisan suola

 

Finnish Comms Awards -kilpailussa parhaimmat shortlistalle yltäneet työt esitellään tuomaristolle. Olen hikoillut itse tuossa piinapenkissä useina vuosina. Ja aina se muutaman minuutin mittainen hetki jännittää. Toisaalta kokemuksen jälkeen olo on huumaava, kuin olisi jo voittanut. En tiedä, kuka pitchauksen keksi, mutta kiitos siitä.

 

Niin kuin kaikissa kilpailuissa, vain harvat yltävät ykkössijalle. Hopea maistuu karvaalle, mutta pettymys on merkki välittämisestä. Olet uhrannut sydäntäsi ja sieluasi työhön, ja siitä jos mistä kannattaa olla ylpeä. Siksi suosittelen iloitsemaan jo finaalipaikoista. Shortlistaus on loistava saavutus, jota pitää tuulettaa!

 

En malta odottaa, että pääsen näkemään Suomen parhaimpia viestintätöitä. Ja shortlistalaiset, teitä odottaa kannustava tuomaristo, tervetuloa pitchaamaan!

Author

Essi Orama

Senior communications consultant ja vuoden viestintäkonsultti 2018

SEK

LinkedIn

Twitter