Kipinä vai pannukakku? Viestintäosaaminen herättää strategian henkiin

Kuvittelepa tämä: esittelet uutta strategiaa suuressa tilaisuudessa. Kalvot vaihtuvat, mutta tunnelma huoneessa on hieman nihkeä – kuin kaikki odottaisivat jotain suurta, mutta saavatkin vain… diat. Jos strategiaa ei osata viestiä niin, että se sytyttää kuulijoissa kipinän tai edes kiinnostuksen, koko homma voi lässähtää kuin pannukakku. Ja kukaan ei halua pannukakkustrategiaa, eihän?

Viestintäosaaminen ei ole vain mukava lisä työkalupakkiin, vaan se vauhdittaa organisaatiot menestymään. Viestintäosaaminen on se strateginen tekijä, joka saa organisaatiosi toimimaan tehokkaammin, sitouttamaan yhteisiin tavoitteisiin, parantamaan työntekijäkokemusta ja erottumaan kilpailijoista. Viestintäosaamisella voidaan välttää strategiatilaisuuden nihkeä tunnelma ja parantaa tulosta huomattavasti pannukakkua kohottavammaksi.

Tässä on muutama syy, miksi viestintäosaamisen kehittäminen on yksi kannattavimmista investoinneista, joita yrityksesi voi tehdä:

Strategiasta voi puhua ilman paperinmakua, mutta usein se vaatii harjoittelua

Mikä tahansa strategia on arvoton, jos kukaan ei ymmärrä sitä. Hyvällä viestinnällä varmistat, että strategia ei jää vain hallituksen pöytäkirjaan, vaan siitä tulee osa arkipäivän toimintaa. Strategiatyössä on paljon kohtia, jotka voimme viestinnällisesti hukata tai käyttää hyödyksi.  Suosittelen jälkimmäistä.

Yrityskulttuuri vahvistuu, kun osaamme viestiä yhdessä

Kulttuuri on olemassa ja muotoutuu kyllä ilman viestintäosaamistakin, mutta jos ja kun tavoittelemme yrityskulttuuriltamme tiettyjä asioita, ei niihin päästä ilman tavoitteita tukevaa viestinnällistä osaamista. Hyvä viestintä rakentaa yrityskulttuuria, jossa työntekijät tuntevat olonsa arvostetuksi ja osaksi tiimiä.  Kukaan ei rakenna kulttuuria tai ole taitava viestijä yksin, ja siksi koko organisaation viestintäosaamiseen kannattaa panostaa.

Asiakaskokemus on monin kohdin riippuvainen viestintäosaamisesta

Asiakkaat eivät muista pelkästään sitä, mitä he ostivat, vaan myös sen, miten heitä kohdeltiin. Viestintä on avainasemassa asiakaskokemuksen rakentamisessa. Selkeä ja ystävällinen viestintä voi olla se pieni, mutta tärkeä ero, joka saa asiakkaat palaamaan uudestaan. Tai jos asiakkaan ei toivota palaavan uudestaan ja uudestaan samaan asiaan, on asiakasviestinnän oltava kutsuvan sijasta napakan päättäväistä, mutta ystävällistä. Asiakkaan kohtaaminen haastavissa tilanteissa, kuten reklamaatiotilanteet tai kriisitilanteet, vaatii erityisen hyviä vuorovaikutus- ja viestintätaitoja. Näitäkin tilanteita varten kannattaa harjoitella viestintää eri kanavissa.

Kriisiviestintä – viestintäosaaminen punnitaan, kun jokainen sana ja ele ratkaisee

Kriisiviestinnässä yrityksesi viestintäosaaminen joutuu todelliseen testiin. On osattava esiintyä myös muissa kuin mukavissa tunnelmissa, on osattava valita sanansa niin, ettei tule ymmärretyksi väärin. On ymmärrettävä, että myös hiljeneminen on viestinnällinen valinta ja usein poikkeustilanteissa tiedontarve eri sidosryhmillä on valtava! Kuka tahansa voi johtaa tyytyväistä retkikuntaa aurinkoisella säällä, mutta todelliset johtajat erottuvat myrskyn keskellä.

Lopuksi: Viestintäosaamiseen panostaminen kannattaa aina

Viestintäosaaminen rakentaa yrityskulttuuria, parantaa asiakaskokemusta, siivittää strategian toteutumista ja suojaa yrityksen mainetta kriisitilanteissa. Viestintäosaaminen voi pelastaa strategiat pannukakkuefektiltä. Panostaminen viestintäosaamiseen on sijoitus, joka maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti.

Iloitsen, että viestintäosaamisen kasvattaminen (viestintävalmennus) on nykyisin mukana myös FCA:n kilpailukategorioissa! Itse ajattelen, että viestintätoimistojen yksi tärkeimmistä tehtävistä on osaltamme yhteiskuntamme viestintäosaamisen lisääminen. Olen onnekas, että saan tehdä tätä merkityksellistä työtä monien upeiden asiakkaideni kanssa!

 

 

Kirjoittaja: Laura Vuorio-Kuokka on Ahjo Communications Oy:n valmennuksista vastaava johtaja.

Vuonna 2023 Laura valittiin vuoden viestintäkonsultiksi seuraavin asiakkailta kerätyin saatesanoin: ”Lauran vahvuus on organisaation kokonaisvaltaisessa, strategisessa viestintäkyvykkyyden kehittämisessä. Hän osaa poimia tärkeimmät asiat vähemmän olennaisista, tuo aina mukanaan ajankohtaisimman tiedon, näkee erinomaisesti kokonaisuuksia ja auttaa asiakasta konkreettisesti eteenpäin. Hän sparraa ja kehittää, saa aikaan oivalluksia ja mitatusti kasvattaa osaamista. Hänen vahvuuksiaan ovat vankan kokemuksen lisäksi valoisa olemus ja selkeä ulosanti, jotka tekevät pitkästäkin valmennuspäivästä mukavan.”