Finnish Comms Awardsin 132 hakemuksesta shortlistalle 49 työtä

Finnish Comms Awards -kilpailun vuosi 2021 on ollut kaikkein aikojen ennätysvuosi 132 saapuneella hakemuksella. Loppusuoralle valittiin 49 viestintäkonsultoinnin asiakastyötä 18 eri toimistosta. Eniten shortlistalle päässeitä töitä oli seuraavilta toimistoilta: Netprofile (11), Brunnen Communications (6), Viestintätoimisto Drum (5), SEK (5), PING Helsinki (3) ja TBWA\Helsinki (3). Kilpailun kasvusta kertoo ennätysmäärä töitä sekä täysin uusien osallistuneiden toimistojen määrä. Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa, Helsingissä, torstaina 11.11.2021. Kilpailu viettää tänä vuonna 10. juhlavuotta ja sen järjestäjänä toimii Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.

Tänä vuonna kilpailuun ilmoittautui mukaan ennätysmäärä toimijoita, ja mukana on entistä laajempi kirjo töitä erilaisilta viestinnän toimijoilta, kuten viestintätoimistoilta ja vaikuttajayhteisöiltä. Shortlista on katsaus suomalaisen viestinnän parhaimmistoon, ja siinä näkyy kotimaisen viestintäosaamisen korkea taso.

Marketing Finlandin toimitusjohtaja, Riikka-Maria Lemminki kommentoi.

Ennätysmäärä koronavuoden karkaisemia viestinnällisiä ratkaisuja on nostanut shortlistan rimaa niin, että rajanveto on ollut vaikeaa. Riippumattomat tuomarit ovat antaneet pisteensä heille osoitetuille kilpailutöille toisistaan tietämättä. Arvostelulajissa lopputulokseen voi silti vaikuttaa satunnaisiakin tekijöitä. Niiden vaikutusta on rajoitettu riippumattomien tuomareiden riittävällä määrällä jokaista arvioitavaa työtä kohden. Lisäksi isojen vaihteluvälien tapauksissa on voitu jättää pisteytysten ääripäät pois, jotta juryn yhteinen linja erottuisi.

 

Valintaa on jouduttu tekemään hyvin pienillä pistemäärien eroilla. Lopulta ilahduttavan moni toimisto on saanut työnsä 3–5 kärkiehdokkaan shortlistalle. Näistä valitaan kunkin kategorian parhaat live-tuomariston edessä tapahtuvan pitchaus-kierroksen jälkeen, vuoden 2021 kilpailun päätuomari.

Parhaissa töissä on myös hyödynnetty viestinnän laajaa keinovalikoimaa aikaa kestävällä tavalla monipuolisesti ja tilaajan resursseja vastuullisesti käyttäen. Saavutukset säteilevät tuomariston mukana laajalle.

viestintätoimisto Meditan toimitusjohtaja Tiinu Wuolio kertoo.

Finalistit esittävät kilpailutyönsä tuomaristolle pitchauspäivänä 28.10., jossa kaikki lähtevät ensimmäisen kierroksen jälkeen samalta viivalta. Voittajat valitaan kirjallisen työn ja pitchauksen perusteella.

Laaja tuomaristo, laaja näkemys

Vuoden 2021 tuomaristossa on 36 pitkän linjan ammattilaista, jotka edustavat eri toimialoja, korkeakouluja ja mediaa. Laajalla tuomaristolla varmistetaan kilpailutöiden mahdollisimman tasa-arvoinen kohtelu, laaja-alaiset näkemykset sekä riittävä tuomareiden määrä kaikille töille. Tuomarit jäävätään omien ja lähipiiriin kuuluvien töiden arvioinneista.

 

Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -juhlagaalassa 11. marraskuuta. Kussakin kategoriassa palkitaan työt, jotka ovat parhaiten edistäneet liiketoiminnallisia tai muita yrityksen tavoitteita. Lisäksi palkitaan Vuoden viestintätyö, Vuoden viestintätoimisto, Vuoden ajatusjohtaja, Vuoden viestintäkonsultti sekä Vuoden pitchaaja.

 

10-vuotisjuhlagaala pidetään livetilaisuutena Helsingin Valkoisessa Salissa, ja lipunmyynti on nyt avoinna. Vuoden 2021 gaalan yhteistyökumppanina toimivat Cision, Visma, Liana Technologies, Grano ja STT Viestintäpalvelut Oy.

 

Varaa illalliskorttisi

Varaa yrityksellesi nimetty pöytä

Finnish Comms Awards 2021 finalistit kategorioittain aakkosjärjestyksessä:

Julkishallinto ja järjestöt 

  

Ei ruuhkamaksuille! Kuntalaisten oikeudenmukaisuudelle vaikuttava sanoitus 

KUUMA-seutu & Brunnen Communications 

  

Kasitie on meidän tie – vuorovaikutteista hankeviestintää 

Destia & Väylävirasto & Ahjo Communications 

  

Kasvokkain – uudenlainen tapa tehdä järjestöviestintää nosti hoitotyön keskustelunaiheeksi 

Tehy & Viestintätoimisto Drum & Meeri Koutaniemi 

  

Peli on avattu kaikille – kuinka hijabista tuli osa peliasua

Suomen Palloliitto & TBWA\Helsinki
 

  

RuokaTutka – Suomi näyttää Euroopalle mallia lasten ja nuorten ruokakasvatuksessa 

Ruokavirasto & Cocomms 

  

  

Kauppa ja palvelut 

  

Kalakuu – Uusi ruokatempaus sukelsi suomalaisten ruokapöytiin 

Pro Kala & SEK 

  

Pullonpalautusautomaatti, joka sai jonoa kauppoihin 

TOMRA & Viestintätoimisto Drum 

  

Älykkäintä juuri nyt – Älyradio 

Salesforce & Netprofile 

  

  

Lifestyle, terveys ja hyvinvointi 

  

EPELI – Pelisääntöjä epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointiin lapsille ja nuorille 

Helsingin yliopisto & Tampereen yliopisto & SYKE & Ahjo Communications 

  

Miltä ADHD tuntuu? 

Takeda & Viestintätoimisto Drum & Psyon Games & Mediatoimisto Virta & Halla Tuotanto 

  

Naisten alakerta & Gynevia – kirkas viesti ja missio siivittivät kategoriakakkoseksi 

Stragen Finland & Myy Agency 

  

Podiatri – podcast-sarja lääkärin elämästä 

Boehringer Ingelheim & Suomen Podcastmedia 

  

  

Liikenne ja logistiikka 

  

Ei haukku haavaa tee 

Matkahuolto & No No No 

  

Neste K:n nainen ratissa -viestintäkokonaisuus 

Neste & Kesko & Drama Queen Communications 

  

Stop ruuhkamaksuille! Yleinen mielipide haltuun epäsuoralla vaikuttamisella 

KUUMA-seutu & Brunnen Communications 

  

  

Teknologia 

  

75 prosentin henkilöstömäärän kasvu alalla, jolla on osaajapula 

Luoto Company & Viestintätoimisto Drum 

  

Näkyvyysvajeen korjausliike tehty – vaativa kohdeyleisö arvostaa 

Dell Technologies & Netprofile 

  

Älykkäintä juuri nyt – Älyradio 

Salesforce & Netprofile 

  

  

Teollisuus ja rakentaminen 

  

Pk-yritys muutti Asuntomessujen paradigman: kiertotalous ykkösaiheeksi 

Aulis Lundell Oy & Mailand Communications 

  

Pörssin hiljaisesta suorittajasta kuoriutui teknologiaparkettien partaveitsi 

Etteplan & Netprofile 

  

Strateginen mediaviestintä nosti Ponssen Scorpion-harvesterin koko maailman tietoisuuteen 

Ponsse & SEK 

  

 

Yritys- ja organisaatioviestintä 

 

Näkyvyysvajeen korjausliike tehty – vaativa kohdeyleisö arvostaa 

Dell Technologies & Netprofile 

  

Pörssin hiljaisesta suorittajasta kuoriutui teknologiaparkettien partaveitsi 

Etteplan & Netprofile 

  

Vuorovaikutuksesta rakennettiin menestystekijä OX2:lle 

OX2 & Brunnen Communications 

  

  

Strateginen viestintäkonsultointi 

  

Ihana Wilma välittää – jo 2 miljoonaa suomalaista kyydissä 

Visma Enterprise & Netprofile 

  

Nobodystä ajatusjohtajaksi – mySafetyn kasvutarina 

mySafety & Viestintätoimisto Manifesto 

  

Uniikista omistusrakenteesta kilpailuvaltti: rekrytointiin, asiakkaille ja yhteiskunnalliseen muutokseen 

Luoto Company & Viestintätoimisto Drum 

  

  

Kriisi- ja poikkeustilaviestintä

 

Mainekriisi Ähtäri Zoo Karhulassa selätettiin ennakoivalla viestinnällä 

Ähtäri Zoo & Brunnen Communications 

  

Wilma kyykytyksen kohteena – tehokas viestintä antoi toimintarauhan 

Visma Enterprise & Netprofile 

  

  

Muutosviestintä 

  

Muutoksen roihu syttyy, kun ihmistä kuunnellaan 

Siun Sote & Visma Numeron & Netprofile 

 

Vastuullisuusviestintä 

  

FIBS Yritysvastuupulssi – Kevyt mutta terävä tapa kertoa suomalaisten suuryritysten vastuullisuudesta

FIBS & Avidly
 

  

Korona nosti koirabuumin, mutta koira ei ole pehmolelu 

Suomen Kennelliitto & Brunnen Communications 

  

The Polite Type – fontti, joka vaientaa vihapuheen  

TietoEVRY & TBWA\Helsinki 

  

   

Vuoden tapahtuma, lanseeraus tai repäisy 

90 Day Finn – työn ja elämän tasapaino hurmasi tuhannet hakemaan Suomeen  

Helsinki Business Hub & Netprofile & Studio IMG 

  

Strateginen mediaviestintä nosti Ponssen Scorpion-harvesterin koko maailman tietoisuuteen 

Ponsse & SEK 

  

#virtuaalivappu Turvallisen vapun puolesta – koronaa vastaan

Sisäministeriö & Poliisihallitus & PING Helsinki 

  

Yli 23 000 kertaa hymy opettajan huulille 

Studeo & Republic of Communications 

  

  

Ansaittu näkyvyys ja mediasuhteet 

90 Day Finn – työn ja elämän tasapaino hurmasi tuhannet hakemaan Suomeen  

Helsinki Business Hub & Netprofile & Studio IMG 

  

Ei ruuhkamaksuille! Ansaitulla näkyvyydellä suotuisa pohja lainvalmistelulle 

KUUMA-seutu & Brunnen Communications 

  

Strateginen mediaviestintä nosti Ponssen Scorpion-harvesterin koko maailman tietoisuuteen 

Ponsse & SEK 

  

Say it with Santa
Visit Finland & SEK 

  

 

Pro Bono 

  

#faktaakoronasta 

Mediapooli & Valtioneuvosto & PING Helsinki 

  

Mielinauha 2021 

Mieli ry & Nord DDB Helsinki 

  

#mitäkuuluu – itsetuhoisuudesta voi ja pitää kysyä 

Mieli ry & Viestintätoimisto Manifesto 

  

Kummit Live: Elastinen – Virtuaalisesta hyväntekeväisyystapahtumasta tuli korona-ajan katsotuin maksullinen striimi Suomessa 

Lastenklinikoiden kummit ry & Republic of Communications 

  

Vuoden Varainhankintateko (VaLa) 

 

Apuu-chat kuuntelee ja auttaa 

SOS-Lapsikylä & PING Helsinki 

  

#MEIDÄNMERI-kampanja – Auta Muumeja pelastamaan #MEIDÄNMERI 

Moomin Characters & John Nurmisen Säätiö sr & Rights and Brands & Kobra Agency 

  

Mielen Tila – varoja lasten ja nuorten mielenterveystyöhön taiteen keinoin 

Lastenklinikoiden kummit ry & TBWA\Helsinki  

  

Palefacen tähdittämä luova varainhankintakampanja Burundin köyhimpien hyväksi 

Fida International 

 

Lisätiedot:

Päätuomari Tiinu Wuolio, toimitusjohtaja, Viestintätoimisto Medita Oy, tiinu@medita.fi

Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland, riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fi

Pia Tornikoski, pääsihteeri, VaLa ry, paasihteeri@vala.fi