Vain vaikuttavalla viestinnällä on väliä

Kun katson maamme viestintäosaamista, tunnen ylpeyttä. Takavuosien tukitoiminnosta ja sekalaisesta tiedotusosastosta on tultu liiketoiminnan ja johtamisen sydämeen. Kuten pari viikkoa sitten tapaamani ison yrityksen toimitusjohtaja sanoi: ”Olen havahtunut siihen, että lähin työtoverini tänä päivänä on talomme viestintäjohtaja. Sparraan hänen kanssaan päivittäin.”

Ei tarvitse kuin vilkaista epästabiilia ja ennakoimatonta maailmantilannetta, ymmärtää oitis, että viestintä on läsnä kaikkialla. Me viestintäkonsultit arvioimme jatkuvasti tilannekuvaa, valitsemme viesteihin oikean ytimen, muodon ja sävyn ja autamme johtoa parhaassa etenemisessä.

Mutta ennen kaikkea rakennamme siltoja – joskus näkyvästi, mutta useimmiten harkitusti taustalla. Työmme on tavallisesti käynnistynyt jostakin asiakkaan haasteesta: maineeseen, vastuullisuuteen, työkulttuuriin tai strategian muutokseen liittyen. Viestintätoimisto on useimmiten vakavien asioiden ja muutoksen kanssa tekemisissä, ja siksi vastuumme asiakkaan suuntaan on suuri.

Ammattimaisesti johdettu viestintä näkyy maassamme monella tapaa: esimerkiksi parempina elinympäristöön liittyvinä päätöksinä tai vaikkapa yritysten investointihalukkuutena Suomeen.

Kaksi pääkategoriaa

Nyt on aika tuoda tämä kaikki osaaminen parrasvaloihin! Alamme suurin ja merkittävin, joka vuosi kuumeisesti odotettu Finnish Comms Awards on käynnistynyt. Tuo asiakkaiden ja viestintätoimistojen yhteinen mittelö on kerrassaan verraton areena näyttää, mitä kaikkea merkittävää viestinnällä saadaan aikaan.

Finnish Comms Awards jakautuu kahteen pääkategoriaan: strategiseen neuvonantoon ja konsultointiin sekä viestintäkampanjoihin. Tällä jaolla saamme esille mahdollisimman monipuolisen kimaran viestintäkonsulttien osaamisesta.

Viestinnässä ei aina ole kyse suurista budjeteista eikä maksimaalisesta näkyvyydestä. On tunnistettu kenties pieni päättäjien ryhmä, jonka kanssa viedään läpi jokin strateginen muutos. Viestintä ei paistattele parrasvaloissa, mutta vaikuttaa syvästi. Toki viestintä saa myös näkyä ja vedota tunteisiin: kampanjoissa vaaditaan rohkeaa ideointia ja timanttista moniottelijan luonnetta.

Katse viestinnän vaikuttavuuteen

Minusta Finnish Comms Awards on jo instituutio. Olemme pysyneet alusta lähtien uskollisena sille, mikä on ollut ja on edelleen kisan perusidea: kyseessä on nimenomaan viestintäkilpailu – sellainen, jossa esitellään viestintätoimistojen asiakkaille tekemiä töitä ja eritoten niiden tuloksia.

Me Finnish Comms Awardsin tuomarit toivomme töiltä näyttöjä viestinnän vaikuttavuudesta. Aivan samalla tavalla kuin liiketoimintaa, myös viestintää tulee mitata. Mittaaminen ei ole aina helppoa, sillä viestintä on pitkäjänteistä strategista toimintaa. Jäämme jännityksellä ja innolla odottamaan, miten hienosti tämä asia on toimistoissa oivallettu!

On kunnia olla vuoden 2024 kilpailun päätuomari. Lupaan tehdä parhaani ja antaa kaiken lähes 30 vuoden aikana kerryttämäni viestinnän osaamisen alamme yhteisen kilpailun käyttöön. Viime vuonna toimin sääntötuomarina, jolloin painotimme entistä enemmän viestinnän strategisen neuvonannon merkitystä asiakkaalle. Jatkamme samaa tänäkin vuonna.

Tulethan mukaan nostamaan maamme upea viestintäosaaminen sinne, minne se kuuluukin: parrasvaloihin.

Kisa on alkanut. Tervetuloa mukaan!

 

Taru Nikulainen

Brunnen Communicationsm

Perustaja, toimitusjohtaja

Päätuomari